In buurthuis Holleblok kunnen mensen vanaf 1 juli weer terecht bij Wegwijs Holleblok met al hun vragen.
In buurthuis Holleblok kunnen mensen vanaf 1 juli weer terecht bij Wegwijs Holleblok met al hun vragen. Foto: Wegwijs Holleblok

Wegwijs Holleblok voor allerlei vragen weer vanaf 1 juli open

Buurt / wijk

HUIZEN - De coronamaatregelen worden steeds meer versoepeld en dat betekent dat wijkcentra ook weer langzaamaan hun activiteiten starten. Zo start in buurtcentrum Holleblok 1 juli weer Wegwijs Holleblok, het wekelijkse spreekuur waar inwoners inwoners kosteloos terecht kunnen voor allerhande vragen.

Bijvoorbeeld over huursubsidie, kindgebondenbudget, kwijtschelding van gemeente belastingen, invullen van belangrijke formulieren, het aanvragen van een DigiD, schuldhulpverlening, uitkeringen, overstappen van energiemaatschappij of ziektekostenverzekeringen en juridische vragen.

Drempel
De meeste mensen kunnen zichzelf prima redden, maar wanneer iemand daar niet zo goed in is of zich digitaal niet goed kan redden, kan dat het een behoorlijke drempel worden. In buurtcentrum Holleblok komen veel organisaties tezamen om op die woensdagochtend belangeloos te helpen.

Denk bijvoorbeeld aan Versa Welzijn, Stichting MEE, Schuldhulpmaatje, Sociaal wijkteam en mensen met een juridische achtergrond en veel vrijwilligers die zich hebben gespecialiseerd in een bepaald onderwerp. Medewerkers helpen door eventueel daadwerkelijk samen een formulier in te vullen of door even te bellen naar een instantie om iets te regelen. Ze kunnen ook de juiste weg voor vraagstellers uitstippelen in hoe ze aan hun antwoord kunnen komen.

Paniek
"Soms krijgen mensen rekeningen die ze op dat moment even niet kunnen betalen. Sommigen raken dan zo in paniek dat ze die rekening zover mogelijk verstoppen, in de hoop dat het hun deur voorbij gaat. Maar we weten allemaal dat dit soms het begin van een hoop ellende kan betekenen", aldus Jans, een van de medewerkers.

"Pas als het al veel te laat is zoeken ze hulp. Zelf zijn ze vaak geen praters en hebben moeite om een instantie zelf te bellen. Bij Wegwijs Holleblok helpen wij die mensen zo snel mogelijk. We bellen de betreffende instantie op en proberen samen een treffende afspraak te maken. Een afspraak op maat. Meestal kan er dan in termijnen worden terug betaald. Zo zijn zorgen snel weg en kunnen mensen verder met hun leven."

Verschillende vragen
Jans: "Wat ik zo leuk vind aan Wegwijs Holleblok, is dat er zoveel verschillende vragen komen. Zo heb ik weleens iemand gehad die vroeg of ik wilde helpen om een pakketje met DHL te versturen. De persoon die om hulp vroeg had geen internet en geen computer. Gek genoeg kun je dan niet meer bij dergelijke instanties terecht."

Rita vertelt dat er veel mensen komen met de vraag om ze te helpen met bijvoorbeeld kwijtschelding voor de aanslag waterschapsbelasting of gemeentebelasting. Wanneer je slechts een bijstandsuitkering ontvangt, kun je hiervoor in aanmerking komen.

Huursubsidie
Tilly herinnert zich iemand die zich afvroeg of hij in aanmerking kwam voor huursubsidie. "Meneer had al jaren alleen een AOW uitkering en had er nooit over nagedacht dat hij misschien wel in aanmerking kwam voor huursubsidie. Ik moest zelfs samen met die meneer een DigiD aanvragen, want ook dat had die meneer niet", legt ze uit.

Ook mensen die juridische vragen hebben, komen bij ons vertelt Talar. Zij helpt vooral bij juridische problemen. Wanneer nodig kan zij ook - soms tegen betaling - een advocaat inschakelen. Anja vertelt over iemand die een brief kreeg van een deurwaarder over een betaling die hij helemaal niet begreep.

Betalingsregeling
"Omdat de persoon in kwestie bang was geworden door het verhaal in de brief, heeft hij het te lang laten liggen. We hebben een paar telefoontjes gedaan en al snel bleek dat het allemaal niet zo ernstig was als het eruit zag. We hebben een betalingsregeling kunnen treffen en meneer geleerd om via de bank een periodieke betaling te maken. Meneer blij en de deurwaarder blij."

Wanda vertelt dat er wekelijks toch al snel 5 tot 10 mensen met problemen worden geholpen. "Ik ben blij dat mensen zo snel de weg naar ons hebben gevonden", zegt ze trots. "Soms moet je even wachten, omdat de persoon die gespecialiseerd is in jouw specifieke vraag al bezig is met iemand anders. Maar dan kun je rustig even plaatsnemen en krijg je een kopje koffie."

Trots
"Al met al kun je stellen dat Wegwijs Holleblok een geweldige plaats inneemt in de samenleving van Huizen en dat we trots mogen zijn dat wij in ons dorp een dergelijke hulppost hebben. Laagdrempelig en voor iedereen toegankelijk. Als je ergens niet uitkomt, kom gewoon op woensdag tussen 10.00 en 12.00 uur langs bij Wegwijs Holleblok. We starten 1 juli weer en uiteraard hebben we de diverse corona maatregelen in acht genomen en stellen we veiligheid voorop."

Uit de krant