Gemeente moet niet opdraaien voor verdwijnen buslijnen
Buurt / wijkHUIZEN - De provincie gaat in 2020 het openbaar vervoer opnieuw aanbesteden. De eerste en laatste mijl van de reis moeten bij deze aanbesteding waar nodig per fiets worden afgelegd.
Voor wie dat niet kan, wordt met de gemeenten gekeken wat mogelijk is. Vorige week donderdag besprak de gemeenteraad in Huizen een gezamenlijke reactie uit de regio op de plannen van de provincie.
Ontoelaatbaar
In die gezamenlijke reactie staat dat er begrip is voor het schrappen van buslijnen als deze niet goed bezet zijn, maar: 'het schrappen van buslijnen is ontoelaatbaar als er geen redelijk alternatief wordt geboden. De fiets is niet in alle gevallen een redelijk alternatief. De bereikbaarheid van buitengebieden en kleine kernen vraagt hierbij bijzondere aandacht.'
Volgens de reactie heeft het doelgroepenvervoer de potentie om de fijnmazige oplossing te worden voor reizigers die moeite hebben om zich van en naar de bushalte of het treinstation te verplaatsen per voet, auto of fiets.
Mobiliteitsnetwerk
De gemeenten willen samen met de provincie investeren om een mobiliteitsnetwerk neer te zetten waarin openbaar vervoer en doelgroepenvervoer zijn verbonden. De gemeenten willen de tijd nemen voor deze verandering en daarbij samen optrekken met de provincie.
De regiogemeenten zien de nieuwe concessie als kans om samen met de provincie vanuit een gedeelde ambitie en gedeelde verantwoordelijkheid te werken aan een betere bereikbaarheid van en binnen de regio en het vergroten van de mobiliteit van de inwoner en bezoeker.