Conciërge Harry geeft een klein groepje leerlingen een exclusieve rondleiding in het nieuwe gebouw van het Erfgooiers College.
Conciërge Harry geeft een klein groepje leerlingen een exclusieve rondleiding in het nieuwe gebouw van het Erfgooiers College. Foto's: Bob Awick
foto’s

Klein groepje leerlingen krijgt rondleiding nieuwbouw Erfgooiers College

Algemeen

HUIZEN - Leerlingen Rozemarijn en Luke kregen samen met twee vriendinnen en vrienden vandaag een exclusieve rondleiding door de nieuwbouw van hun school, het Erfgooiers College.

De leerlingen hadden een prijsvraag gewonnen waar ze moesten aangeven waarom zij de rondleiding wilden hebben. Rozemarijn zij dat ze graag op de eerste schooldag in het nieuwe gebouw een matchende outfit wilde dragen en Luke wilde alvast de weg weten, zodat hij niet te laat zou komen.

Buitenkant
Conciërge Harry nam ze mee door het gebouw. Voordat hij daarmee begon vertelde hij eerst wat over de buitenkant van het gebouw. Daar hebben de kopgevels bijvoorbeeld in en uitspringend metselwerk en de voeg ligt zo diep, dat je die nauwelijks ziet.

Ook wees hij op de put waar de verwarming zit. De nieuwbouw heeft namelijk geen gasaansluiting meer en wordt verwarmd met aardwarmte. Er hangen geen radiatoren, maar er is vloerverwarming. De praktijklokalen krijgen een aansluiting op speciale gasflessen om wel proeven met branders te kunnen doen.

Tekst gaat na de foto verder

Bij de hoofdingang, die links ligt, prijkt de naam van de school boven de ramen van de aula.

Het nieuwe schoolgebouw is in een L gebouwd en ligt net naast de oude. De hoofdingang is nog niet in gebruik en de leerlingen gaan daarom door het raam van de receptie naar binnen. Dat loopt tot de grond en heeft geen glas.

Binnen vertelt Harry dat in het gebouw overal veel ramen zijn. Het is daardoor licht en er is een goede sociale controle. Vanuit de gang kijk je de lokalen in en andersom kunnen leerkrachten daardoor ook de gangen en studieruimten in de gaten houden.

Klimaatsysteem
Een van de eerste vragen is of de ramen open kunnen, zeker nu met het coronavirus. De conciërge legt uit dat er een modern klimaatsysteem is en daarbij hoort ook een goede ventilatie. Die voert lucht af en blaast verse lucht in. Overal hangen sensoren die metingen doen. Daarnaast zijn er voldoende ramen die open kunnen, maar dat is niet nodig en zelfs af te raden met dit moderne systeem.

Bij de rondleiding wijst hij op de verschillende kleuren in het gebouw. De studieruimten zijn groen. De vloer, de muren en het plafond. De kozijnen rond de ruimten zijn daar van hout en niet afgewerkt. Een keuze van de architect, maar daardoor zijn de ruimten goed herkenbaar voor de leerlingen.

Rustig
De lokalen zijn licht van kleur en daar ligt een lichtgrijze vloer. De deuren en kozijnen zijn er netjes afgewerkt. De gangen hebben een pvc-vloer die er uitziet als houten eiken planken. Volgens een van de leerlingen doet het gebouw rustig aan en ze hoopt dat er ook niet teveel aan de muren zal worden gehangen.

Conciërge Harry verklapt dat de school bezig is met een ‘plakbeleid’. Hoe dat er precies uit gaat zien, dat is nog niet helemaal duidelijk. Het moet wel voorkomen dat overal dingen worden opgehangen. Ook komen er geen kasten om boeken op te slaan. Die kunnen docenten op een karretje meenemen naar de klas.

Keuzes
De leerlingen zijn tijdens de rondleiding die ruim 1,5 uur duurt geïnteresseerd in de uitleg van hun conciërge. Hij weet dan ook veel uit te leggen over de keuzes die zijn gemaakt en kan precies vertellen wat er nog moet gebeuren in de school en hoe het er uiteindelijk uit gaat zien.

Hij legt uit dat er een duidelijke indeling is van lokalen. Zo liggen de de lokalen voor Art & Culture en Innovation & Design op de begane grond, net als de zogeheten makersruimte. De keuken is vanaf de ingang rechtdoor door de klapdeuren heen rechts. Nu nog een kale balie met witte metrotegels op de achterwand.

Tekst gaat na de foto verder


De keuken ligt op de begane grond vlakbij de hoofdingang.

Even verderop liggen de muziekruimten. Daar is ook een lokaal met een lager gedeelte, zodat er een soort van podium ontstaat. Dat kan weer met een schuifwand gedeeld worden, zodat er twee losse ruimten ontstaan.

De aula ligt 1.30 meter verdiept, terwijl de ramen op de normale hoogte zitten. Zo is er hoogte gecreëerd. Mannen zijn nog druk bezig met het leggen van de vloerbedekking. Er komen twee trappen in, met daartussen een trap die bedoeld is om op te zitten. Ook komt er een podium.

Tekst gaat na de foto verder


De vloerbedekking in de aula wordt gelegd, om de achtergrond trappen om op te lopen naast trappen waar je kunt zitten.

De school heeft twee hoofdtrappenhuizen, daarnaast is er een noodtrappenhuis. Dit trappenhuis komt niet uit op de aula, maar gaat van de hoger gelegen verdiepingen naar buiten.

Ook is er een lift, die ruim genoeg is voor een palet, zodat de conciërge het papier er niet meer af hoeft te halen, zoals in het oude gebouw. Daarnaast is de lift zelfs groot genoeg voor een brancard.

Duo-zitje
Op de eerste verdieping zijn ruime practicalokalen. Harry wijst op een duo-zitje in aanbouw. In de soort grote kozijnen komt plek voor een tafeltje met aan beide zijden een stoel. Een beetje zoals in een trein, legt hij uit. Het interieur wordt gemaakt door een lokaal bedrijf, omdat de school zo verbinding heeft met Huizen.

Tekst gaat na de foto verder

Een van de vele duo-zitjes. Het interieur wordt nu ontworpen, maar om een idee te krijgen zijn er alvast stoeltjes en een tafeltje in gezet.

Hij laat zien hoe de brandhaspels onzichtbaar zijn, omdat ze achter een deur zitten. Wel een deur die geen slot heeft, want als de nood aan de man is, moet de brandweer er makkelijk bij kunnen. Elke verdieping heeft daarnaast zijn eigen toiletgroep.

De lokalen voor de talen liggen op de tweede verdieping. Dat zijn vooral standaardlokalen en Harry laat de leerlingen zien dat ze breder zijn dan de huidige lokalen. De leerlingen komen daardoor dichter op de leerkracht te zitten, die de beschikking krijgt over een moderne beamer om les te geven.

Groot raam
Op de derde en hoogste verdieping komen de lokalen voor wiskunde en zogeheten zaakvakken. De leerlingen kijken hun ogen uit en kijken graag uit de ramen. Aan een kant zit een heel groot raam, dat wel een schilderij lijkt. Zo hoog hebben ze direct overzicht op de omgeving en dat levert vragen op.

Tekst gaat verder na de foto


Door het grote raam op de bovenste verdieping kijk je over de boomtoppen heen.

Waar kunnen ze straks hun fiets neerzetten, wat gebeurt er met de oude school en de plek waar deze op staat? Harry legt uit dat het de bedoeling is dat de sleutel van het gebouw begin november wordt overhandigd. Dan kunnen ze alvast afdelingen verhuizen als de administratie.

Daarvoor wordt deze herfstvakantie al een speciale doorgang gemaakt in het oude gebouw. Via klapdeuren kan dan over rijplaten makkelijk de afstand van 20 meter worden overbrugd naar het nieuwe gebouw. Vervolgens kan de rest pas in de kerstvakantie worden verhuisd.

Sloop
Harry laat de leerlingen zien waar dan de tijdelijke fietsenstallingen komen. Als zij op dinsdag 5 januari in het nieuwe gebouw gaan beginnen, zal namelijk snel de sloop van het oude gebouw gaan beginnen. Dat gebeurt zorgvuldig, omdat het materiaal wordt hergebruikt.

Uiteindelijk komt op de plek van de oude school de ruimte voor fietsenstallingen, maar ook om daar een mooi plein van te maken. Niet alleen van steen, maar wellicht ook een heuvel, zodat leerlingen een lekker buitenplek hebben om te pauzeren.

Tekst gaat na de foto verder


Er moet nog veel gebeuren in het nieuwe gebouw, zoals het afmaken van de trappen in de aula.

Zo ver is het echter nog niet. Er wordt nog hard gewerkt in het gebouw. Op die bovenste verdieping telt Harry ook nog over de moderne zonnepanelen die op het dak liggen. Die verzorgen nu al de verlichting. De panelen zijn half doorschijnend en onder de panelen ligt een witte dakbedekking die het licht weerkaatst, zodat er nog meer opbrengst is.

Daarnaast is er ook een moderne afwatering. Op het dak liggen zo’n 5 putjes waar het regenwater een smalle pijp inloopt. Die pijpen zie je niet, want die liggen verscholen in het gebouw. Als ze vol zijn, zorgt de zwaartekracht ervoor dat de buizen als het waren worden leeggezogen en daarmee ook het water op het dak wordt afgevoerd.

Onder de indruk
De leerlingen zijn onder de indruk en lovend over het nieuwe gebouw. Doordat er veel licht naar binnen komt, lijkt het groter. Het doet ook luxe aan. De rondleiding was ‘vet’, al zullen ze nog wel aan dingen moeten wennen.

Ze willen nu al weten waar bepaalde lokalen zitten. Daarnaast komen de kluisjes verspreid in de school, soms ook op de tweede en derde verdieping. Conciërge Harry heeft er alle vertrouwen in dat de leerlingen snel al niet meer beter weten en de leerlingen kijken al uit naar hun eerste schooldag in hun nieuwe schoolgebouw.

Uit de krant