Reddingboot Nikolaas Wijsenbeek uit Huizen wordt pas in 2030 vervangen en krijgt daarom volgend jaar een grote werfbeurt.
Reddingboot Nikolaas Wijsenbeek uit Huizen wordt pas in 2030 vervangen en krijgt daarom volgend jaar een grote werfbeurt. Foto: KNRM

Reddingboot Nikolaas Wijsenbeek van KNRM krijgt volgend jaar grote werfbeurt

112

HUIZEN - De reddingboot Nikolaas Wijsenbeek van reddingstation Huizen zal in 2021 een grote werfbeurt ondergaan.  De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) vervangt in 2022 bovendien de reddingboot ‘Blaricum-1’, die gebouwd werd in 2009 en momenteel dienst doet op het reddingstation Blaricum.

De vervanging hangt samen met een ambitieus vervangingsplan van de hele KNRM-reddingvloot tussen nu en 2035. De KNRM is met 75 reddingboten langs de kust dag en nacht beschikbaar voor noodgevallen op zee. De reddingboten variëren in lengte van 5 tot 20 meter. Een groot deel van deze boten is zelfs inzetbaar bij windkracht 12.

Vervangingsplan
Om die redenen moeten deze schepen voldoen aan de hoogste eisen en in topconditie verkeren. De huidige reddingvloot bevat reddingboten uit 1991 en daarna. De oudste is dus bijna 30 jaar oud. De schepen zijn goed, maar de kosten voor onderhoud worden steeds hoger en het risico op uitval wordt groter. Tijd voor een vervangingsplan van een uitdagende omvang.

De KNRM is een reddingorganisatie die volledig bestaat dankzij vrijwilligers. Enerzijds de vrijwillige bemanningen, anderzijds de donateurs die de KNRM steunen met een vrijwillige bijdrage. Het reddingwerk is kosteloos en wordt betaald uit giften van geredden en donateurs. De KNRM doet dit sinds 1824 zonder overheidssubsidie, maar vervult haar rol wel vóór de overheid en vooral voor iedereen die het water op gaat.

Schenker
Directeur Jacob Tas is daar uitgesproken trots op: “Onze huidige reddingvloot is geheel betaald uit grote schenkingen en nalatenschappen van zeer betrokken particulieren en bedrijven. Uit dankbaarheid dragen de reddingboten daarom ook de naam van de schenker. Dat hopen wij ook met de toekomstige reddingboten te kunnen doen.”

“De financiering van een deel van de nieuw te bouwen reddingboten is al toegezegd, soms in een testament, maar ook door een grote schenking van een donateur. Wij noemen ze onze Redders aan de wal. De eerste nieuwe reddingboot wordt nu al gebouwd en komt in 2021 in de vaart”.

Werfbeurt
De nieuw te bouwen reddingboot voor station Blaricum van het type Nikolaas heeft een lengte van 9 meter en de bouw kost ruim 349 duizend euro. De reddingboot van reddingstation Huizen, de Nikolaas Wijsenbeek wordt pas in 2030 vervangen, vandaar dat deze boot vanaf januari 2021 een zogenaamde werfbeurt krijgt. Dit groot onderhoud wordt uitgevoerd bij Habbeke Shipyard in Hoorn.

Het totale vervangingsplan van 75 reddingboten kost ruim 5,5 miljoen euro per jaar gedurende 15 jaar. De KNRM heeft er vertrouwen in dat dit geld in de komende 15 jaren geworven kan worden, maar daarvoor zijn wel wervingscampagnes en activiteiten nodig. De KNRM investeert hiermee in de toekomst voor een veilig vaargebied in Nederland.

Veilig uitvaren
Jacob Tas is blij met dit belangrijke besluit: “Aan de zeevarenden en watersporters zijn wij verplicht al onze middelen in te zetten om te helpen en te redden als dat nodig is. Aan onze vrijwillige redders op de reddingboten zijn we verplicht ze het beste materiaal te bieden, zodat zij veilig kunnen uitvaren en veilig kunnen thuiskomen”.

Uit de krant