Afbeelding

BetCity en Jumbo Visma gaan all-in

Advertorial

Vanaf januari 2023 zal de het wielerteam Jumbo Visma het logo van online casino BetCity gaan voeren als co-sponsor op het tenue. Ondanks het niet altijd even positieve imago van online aanbieders van kansspelen en het casino zonder Cruks in het bijzonder, zijn beide partijen zeer verheugd om elkaar de komende 3 jaren te verstreken.

Jumbo Visma en BetCity vinden elkaar

Na veel gesprekken te hebben gevoerd lijkt het erop dat de paringsdans tussen Nederlands meest bekende wielerploeg Jumbo Visma en een van de grootse spelers op de Nederlandse online gokmarkt -BetCity- bezegeld wordt met een mooie sponsordeal. Vanaf komend wielerseizoen zal het logo van BetCity tot en met 31 december 2025 te zien zijn op het tenue van team Jumbo Visma. Voor beide partijen een fantastische kans om verder te professionaliseren en het solide fundament onder de duurzame groeiambities verder te verstevigen.

Bedragen rondom deze sponsordeal worden (nog) niet genoemd, maar media suggereren dat de investering van BetCity significant is, en de wielerploeg een financiële boost geeft waardoor de toekomstige sportieve doelstellingen gerealiseerd kunnen worden. BetCity profiteert met name omdat hun logo vanaf 1 januari 2023 terug te vinden is op de fietskleding van Jumbo Visma - de ploeg heeft in 2022 voor het eerst in de historie het allergrootste wielerevenement ter wereld gewonnen. De verbondenheid van BetCity met de winnaar van de Tour de France zal het online casino ook zeker geen windeieren gaan leggen. Om deze deal ook nog een maatschappelijk tintje te geven zijn partijen overeengekomen dat de ruimte van BetCity op wielerkleding voor de jeugd opzettelijk wordt leeggelaten en wordt teruggegeven aan Jumbo Visma zodat zij hier zelf een logo voor kan selecteren. Hiervoor is het logo van het Sportfonds Sport en Cultuur geselecteerd. Met deze constructie betaald BetCity als het ware voor het Sportfonds Sport en Cultuur en voldoet hiermee aan haar maatschappelijke verplichting.

BetCity sponsort heel erg veel

BetCity is geen onbekende In de sportsponsoring. De meeste sponsoring die dit online casino doet is terug te vinden in de voetballerij. Zo zijn inmiddels tal van professionele voetbalclubs gelieerd aan BetCity. De recent aangekondigde samenwerking met Team Jumbo Visma is dan ook uniek voor beide partijen. In de kern is deze samenwerking niet anders dan veel andere sponsordeals. BetCity betaald voor ruimte op de wielerkleding van Team Jumbo Visma om het logo plaatsen, en in ruil daarvoor verkrijgt het exposure. Deze exposure moet bijdragen aan de naamsbekendheid van BetCity met als doel dat consumenten online gaan gokken en voor deze aanbieder kiezen.

Ook voor het amateurvoetbal is BetCity een graag geziene sponsor. Om de toegankelijkheid van BetCity als sportsponsor te benadrukken is er een platform ontwikkeld waarbij amateur clubs relatief eenvoudig sponsorpakketten kunnen afnemen. Het is niet alleen de voetbalsport die in aanmerking komt voor de sportsponsoring, maar ook sportgerelateerde televisieprogramma’s zoals Vandaag Inside en Veronica Offsite. Het bedrag dat BetCity investeert in ruil voor naamsbekendheid loopt in de tientallen miljoenen. Tel daarbij nog eens de euro’s op die dit online casino pompt in reclames en overige marketingactiviteiten en je komt zomaar uit op een bedrag richting de 50 miljoen euro. Dit zegt iets over de mogelijkheden die niet alleen BetCity ziet, maar ook haar concurrentie met betrekking tot het groeipotentieel van de online gokmarkt.

De overheid grijpt in tegen casino zonder Cruks

Dat er een waanzinnige groei bereikt kan worden in de online gokmarkt lijkt evident. Politiek Den Haag onderschrijft dit en weet dat het tijd is om verder in te grijpen. Waarbij in april 2021 de wet Kansspelen op afstand (wet Koa) als de oplossing werd gezien om online casino’s onder toezicht te plaatsen, is men van mening dat het nu tijd is om zwaarder in te zetten op indamming van het marktpotentieel. De wet Koa is gestart met het idee om de markt te reguleren en aanbieders die over een Nederlandse vergunning beschikken legaal te kunnen laten opereren op de Nederlandse markt. Hiermee zou het casino zonder Cruks vanzelf naar de achtergrond verdwijnen – althans dat was de hypothese.

De komst van het, in oktober 2021 opgerichte, Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (Cruks) fungeert als het vangnet om problematische gokkers tegen zichzelf in bescherming te nemen. Jezelf bij het Cruks register uitschrijven is niet mogelijk, met als gevolg dat indien een Cruks-registratie van toepassing is er voor de periode van 6 maanden niet gegokt kan worden. Gokken zonder Cruks is nog wel steeds mogelijk. Het Cruks omzeilen door het aanmaken van een account bij een casino zonder Cruks is volgens https://casino-zonder-cruks.com/ dan echter, hoewel onwenselijk, nog steeds mogelijk.

De beweging van spelers die uitwijken naar casino’s zonder Cruks, maar ook de blootstelling van de consument aan het bestaan van online casino’s is de overheid een doorn in het oog. Als reactie hierop, o.a. door aanhoudende kritiek vanuit de maatschappij, heeft de verantwoordelijke minister (Frank Weerwind) een reclameban afgekondigd. Deze ban houdt onder andere in dat het na 2025 niet langer is toegestaan dat online casino’s zich verbinden aan sportsponsoring. In de jaren daarvoor worden er steeds strengere reclame-beperkingen opgelegd aan online casino’s. Denk hierbij aan een verbod op het maken van ongerichte reclames. De inperkende maatregelen rondom marketingactiviteiten voor de aanbieders van online kansspelen zorgt ervoor dat nagenoeg alle sport-sponsordeals die BetCity aangaat van rechtswege eindigen per ultimo 2025.

Pakt BetCity dit handig aan?

Het stellen van deze vraag is misschien ook meteen het antwoord. Met een publieke opinie die zich steeds harder afzet tegen de online casino’s lijkt het marketingtechnisch niet per se de meest voor de hand liggende move van BetCity om een wielerteam te sponsoren. De wielersport is immers niet de sport die bekend staat om haar schone blazoen. Echter, lijken de commerciële belangen voor beider partijen dusdanig groot dat het risico op enige imago- en reputatieschade voor lief wordt genomen.

Uit de krant