Bernd de Cneudt (l) en Andries Honing.
Bernd de Cneudt (l) en Andries Honing. Foto: PR

Andries Honing verkoopt 'Lutgerdina Smeltekop' aan Skûtsje Vereniging Eemland

Algemeen

HUIZEN - Na lang wikken en wegen heeft het bemanningsteam van schipper Bernd de Cneudt afscheid moeten nemen van skûtsje De Eemlander. "Met vereende kracht hebben wij dit om weten te buigen naar een nieuw avontuur", laat De Cneudt weten. Onder de naam Skûtsje Vereniging Eemland heeft het team, samen met een aantal investeerders, de 'Lutgerdina Smeltekop' van eigenaar Andries Honing uit Huizen overgekocht.

Het 'Buitenstvallaatster' skûtsje, gebouwd in 1904, vervoerde vroeger de turf in de veengraverijen in Groningen en Drenthe die zelf uitgezocht en inkocht werd. Met dit schip werden ook wel andere goederen vervoerd, zoals hooi, stro, aardappelen en suikerbieten om de reizen naar de turfgraverijen rendabeler te maken of om een extraatje te verdienen.

Na een periode als woonschip werd de 'Lutgerdina Smeltekop' omgebouwd tot het roemruchte wedstrijdschip op de Friese wateren, kampioen van de eerste IFKS in 1982. Later won het ook vele malen de Strontrace. "Voor mij is dit een droom die uitkomt", aldus schipper De Cneudt. "Ik ben bijna op dit historische schip geboren." De liefde voor het skûtsjesilen is voor de jonge schipper op dit schip begonnen. Het bemanningsteam heeft er een geweldige uitdaging in gevonden het schip de komende jaren uit te bouwen tot skûtsje die in de kleine A-klasse meedoet om de prijzen. De Cneudt heeft de afgelopen jaren bewezen een uitstekend schipper te zijn, gezien alle prijzen en topklasseringen die hij eerder met het skûtsje De Eemlander heeft afgedwongen.

Het team streeft er naar om het schip weer op het hoogste wedstrijdniveau terug te krijgen waar het thuis hoort. De komende winterperiode wordt dan ook gebruikt om het skûtsje een eerste upgrade te geven. Dit betekent dat het skûtsje verlengd gaat worden van 15,65 meter tot 17,09 meter. Dit is nodig om de komende jaren topklasseringen te kunnen behalen. Ook het bodemvlak van het historische schip moet gerenoveerd worden. Volgend najaar wordt dan begonnen met de tweede upgrade ronde. De Cneudt verheugt zich op dit proces. "We willen veel in eigen beheer doen. Dit drukt de kosten en bevordert het groepsproces. Uiteraard kunnen we alle hulp goed gebruiken en zullen we ook een beroep doen op het bedrijfsleven en vrijwilligers. Het is straks, zelfs voor de leek, heel leuk om via sociale media onze verrichtingen te volgen."

Het schip verlaat de huidige ligplaats aan de Botterwerf in Huizen en gaat op weg naar Friesland voor aanpassingen en renovatie.

Uit de krant