Gert van den Broek: 'Meten is weten'.
Gert van den Broek: 'Meten is weten'. Foto: Bob Awick
De ondernemer vertelt

Van den Tol Opticiens heeft oog voor oogzorg

Bedrijven

Van den Tol Opticiens staat voor aandacht en goede oogzorg. Dit naast het verkopen van brillen en contactlenzen. "Zo kunnen we de beste oplossing vinden voor onze klanten."

Gert van den Broek liep al als kleine jongen rond in de winkel van zijn grootvader. Toen wist hij nog niet dat hij later de winkel met zijn vrouw Ellen zou gaan runnen. Wel had hij een fascinatie voor het oog en omdat zijn opa graag wilde dat hij ging studeren, koos hij voor geneeskunde met stages bij oogheelkunde. Een mooie achtergrond voor wat hij nu doet bij Van den Tol Opticiens.

"Wij zijn de derde generatie in de winkel. Toen mijn opa en oma stopten, namen mijn oom en tante het over. Hun kinderen kozen een andere richting en namen de winkel niet over. Mijn vrouw en ik hadden de gedachte om iets voor onszelf op te zetten en toen mijn oom en tante wilden stoppen, hebben we gevraagd of wij de zaak konden overnemen", vertelt Gert. Dat is inmiddels alweer vijftien jaar geleden.

Ellen en Gert zijn echte ondernemers en hoewel het oog Gert fascineert, heeft hij nog meer passie voor het omgaan met mensen. "Ik had ook in een ziekenhuis kunnen gaan werken, maar daar heb je heel weinig tijd voor mensen. Daarom wilde ik gaan ondernemen. Tijdens het werken bij mijn opa ben ik opgevoed met service en aandacht tot het bijna oneindige en dat zetten we hier voort." Belangrijk voor die service is weten wat de klant nodig heeft. "Daarom nemen we voor een klant ook altijd ruim de tijd. Behalve een goed luisterend oor heb je ook goede meetapparatuur nodig. Meten is uiteindelijk weten", zegt Gert. "In de vestiging aan het Oude Raadhuisplein kunnen we ook scans van de binnenkant van het oog maken en binnenkort komt er ook een machine die de lengte van het oog kan meten."

Dat laatste vindt hij belangrijk, omdat kinderen in steeds grotere mate last hebben van bijziendheid, ook wel myopie genoemd. "Dat is onlangs nog diverse keren in het nieuws geweest. Kinderen zijn tegenwoordig veel binnen en kijken op korte afstand in boeken, maar ook op de computer, tablet of telefoon. Als reactie krijgt het oog een prikkel om te gaan groeien, waardoor kinderen bijziend worden. Op latere leeftijd kan hoge bijziendheid tot problemen leiden, zoals een grotere kans op netvliesproblemen. In het belang van goede oogzorg willen we hier alert op zijn. Klanten die kinderen hebben, wijzen we hierop. Met de nieuwe meetapparatuur kunnen we de lengte van het oog meten en als we dat regelmatig doen, kunnen we kijken of het oog groeit." Om bijziendheid te voorkomen, tipt hij de zogeheten 20-20-2 regel. "Voor elke 20 minuten dat je dichtbij kijkt, moet je daarna 20 seconden ver weg kijken. Dan ontspant je oog weer. Daarnaast moeten kinderen elke dag twee uur naar buiten. Dan kijken ze namelijk automatisch verder. Mocht er toch bijziendheid ontstaan, dan zijn er mogelijkheden om de groei af te remmen. De oogarts kan hiervoor druppels voorschrijven. Er zijn ook oplossingen met speciale contactlenzen. Een goede website om daar meer over te lezen is ikkijkverder.nl."

Volgens Gert is het voor elke opticien van belang om vakkennis bij te houden. "Stilstand is echt achteruitgaan in deze wereld. Daarom zorgen wij er ook voor dat we deskundig personeel in de winkel hebben en dat ze regelmatig bijgeschoold worden. Ons belang is niet alleen die bril of lenzen te verkopen en daarvoor een goede meting te doen, het gaat ook om goede oogzorg. We willen klanten aan de beste oplossing helpen."

Uit de krant