Het team zit de hele dag klaar om vragen te beantwoorden.
Het team zit de hele dag klaar om vragen te beantwoorden. (Foto: Bob Awick )
corona

Regionaal callcenter wordt platgebeld over coronavirus

BUSSUM Een hand schudden bij binnenkomst? "Geen probleem", zegt Marije Mansfeld van de afdeling communicatie van de GGD Gooi en Vechtstreek. Dit was pas een paar uur voordat premier Mark Rutte de oproep deed om -uit voorzorg- te stoppen met handen schudden. Het in de gaten houden van de actualiteit blijkt één van de belangrijkste adviezen, ook vanuit de GGD.

Mansfeld heeft een paar drukke dagen achter de rug. De GGD is namelijk hét instituut dat alles rondom het coronavirus vanuit 't Gooi en de Vechtstreek coördineert. Ze loopt met ferme stappen voorop naar het speciaal ingerichte callcenter voor calamiteiten. Het coronavirus blijkt ontzettend veel vragen op te roepen, niet alleen bellen ze vanuit deze regio. Vanuit heel Nederland bellen ze naar Bussum. 

Telefoon blijft gaan
Aan een grote tafel zit een team van vier mensen klaar. Ze staan onder leiding van coördinator Clemens Roest die alles nauwlettend in de gaten houdt. De telefoon gaat af en aan. "Ja hoor, u kunt de ouderavond gewoon door laten gaan", klinkt het aan de linker kant. "We hebben de situatie overlegd met de arts en wij adviseren wel de berichtgeving in de gaten te houden. En vergeet niet in de uitnodiging op te nemen dat mensen beter thuis kunnen blijven als ze in China, Singapore, Iran of Noord-Italië zijn geweest en milde klachten hebben."

Twijfelgevallen
Ondertussen klinkt het volgende telefoontje. In rap tempo bespreken de telefonistes de vragen die langskomen. "Heeft u koorts of pijn op de borst?" De standaardvragen worden gesteld om te beoordelen of het om een verkoudheid gaat of een echte griep betreft. Alle twijfelgevallen worden direct doorgezet naar een arts infectieziekte. Die kan besluiten twee verpleegkundigen langs te sturen om met een wattenstaafje wangslijmvlies af te nemen. "Dat doen we heel discreet hoor, ze kleden zich om in de gang en gaan dan in beschermende kleding aan de slag. Het lab is behoorlijk druk met alle testen. Wie thuis in quarantaine zit, moet gewoon uitzieken. Mensen moeten thuis ook de standaard hygiëneregels - zoals snuiten in een zakdoek en daarna weggooien- opvolgen," zegt Mansfeld. 

Zorgen
Ondertussen belt een Engelstalige vrouw. De telefoniste: "Yes, I am a real person. Not a computer." De beller komt uit Amsterdam en maakt zich zorgen. In het callcenter krijgen ze voornamelijk ongeruste personen aan de lijn. Ze vragen wat ze moeten doen als ze in contact zijn geweest met iemand die corona heeft. "Als je zelf geen griepklachten hebt, is er niets aan de hand." 

Huisarts
Een andere telefoniste vertelt: "Soms sturen de huisartsen de mensen weg met koorts of zeggen ze ons te bellen. Het kan een gewoon griepje zijn, maar dat hoeft niet. Ik had een bezorgde vader aan de lijn met een kindje met al twee dagen flinke koorts. Het kindje woont de helft van de week in Brabant. Dat zijn twijfelgevallen en die zetten we door naar de arts." En zo gaat het de hele dag door, ook in het weekend. "Het is heel fijn als je informatie kan geven. Daar zijn wij voor."

Het callcenter is te bereiken op: 035-6926400.

Meer berichten