Afbeelding
Foto: Pixabay

Voormalig teamleider gemeente moet 46.500 euro betalen

Algemeen

HUIZEN - De integriteitskwestie, waarin een voormalig teamleider van de gemeente Huizen een cruciale rol speelde, is volledig afgerond laat de gemeente weten.

Met de ontslagen teamleider is een overeenkomst gesloten om de geleden schade terug te vorderen. “Daarbij is de realiteit en de menselijke maat niet uit het oog verloren. Met deze laatste stap is de integriteitskwestie volledig afgerond”, aldus burgmeester Niek Meijer.

Onregelmatigheden
Na een aantal meldingen van onregelmatigheden binnen het team Wijkbeheer en Service in 2018 heeft de gemeente Huizen aan Deloitte Forensic & Dispute Services B.V. opdracht gegeven dit te onderzoeken.

Vanaf dat moment werd de teamleider Wijkbeheer en Service in het belang van het onderzoek vrijgesteld van werk. De bevindingen waren dusdanig dat het college van B&W heeft besloten een ontslagprocedure voor de verantwoordelijke teamleider in gang te zetten.

Aangifte
De gemeente heeft tevens aangifte gedaan, waarna een strafrechtelijk onderzoek is gevolgd. In september 2018 is de teamleider strafontslag verleend in verband met geconstateerde onregelmatigheden bij de uitvoering van zijn werkzaamheden.

De gemeente Huizen is een onderhandelingstraject ingegaan om de geleden schade te verhalen. Belangrijke afweging in die onderhandelingen was de reële financiële situatie van de voormalig teamleider.

Schadebedrag
Uiteindelijk is in overleg met de advocaten het schadebedrag vastgesteld op 46.500 euro, dat als volgt is opgebouwd:

-Via een strafbeschikking door het OM betaalt de voormalig teamleider 30.000 euro aan de Staat, ten gunste van de gemeente. Daarnaast moet hij 140 uur taakstraf verrichten.

-Ten tweede betaalt hij nog eens 6.500 euro aan de gemeente.

-Ten derde zal hij een bedrag van 10.000 euro aan de gemeente betalen. Dit gebeurt in maandelijkse termijnen van 250 euro over een periode van 40 maanden ingaande 30 september 2024.

Uit de krant