Afbeelding

Onderzoek naar gezondere leefstijl in Coop Huizen

Zorg

HUIZEN - Bij de Coop Huizen gaat er dit najaar een bijzonder onderzoek plaatsvinden. Het is een van de supermarktlocaties waar wordt onderzocht of een gezondere supermarktinrichting gecombineerd met tips over wandelen via een smartphone-app leidt tot een lager risico op chronische ziekten.

“Ons onderzoek heeft eerder onder andere aandacht gekregen in het AD, en vanaf dit najaar gaat Coop Huizen meelopen als één van de nieuwe onderzoekslocaties,” schrijven de onderzoekers. Het maakt een leefstijl aanpassen door gezonder te eten en meer te bewegen er niet makkelijker op. Dat terwijl een ongezonde leefstijl de kans op chronische ziekten, zoals hart- en vaatziekten en diabetes type 2, juist vergroot.

Chronische ziekten komen in Nederland niet even vaak voor bij alle bevolkingsgroepen, laten de onderzoekers weten. “Zo leven mensen met een lager opleidingsniveau gemiddeld zes jaar korter, en vijftien jaar minder in goede gezondheid, dan mensen met een hoger opleidingsniveau. Dit noemen we de sociaaleconomische gezondheidsverschillen.”

Iedereen verdient een gelijke kans op een goede gezondheid. Daarom ontwikkelen de onderzoekers van het Amsterdam UMC een systemische aanpak die helpt om de leefomgeving gezonder te maken – juist voor die groepen die daar het meeste baat bij hebben. Coördinerend onderzoeker Josine Stuber: ‘’Een gezondere leefomgeving kan automatisch uitnodigen tot een gezondere leefstijl voor iedereen, dus niet alleen voor hoog opgeleiden die ook gemotiveerd zijn om hun leefstijl blijvend te veranderen. Hierdoor maken we gezond leven makkelijker én voor iedereen toegankelijk.’’

Het onderzoek genaamd Supreme Nudge loopt een halfjaar tot een jaar lang in twaalf verschillende supermarkten in Nederland. Supermarkten zijn speciaal geselecteerd in buurten die een lager dan gemiddelde sociaaleconomische score hebben. De Coop aan de Phohistraat in Huizen is daar dus één van. Stuber: ‘’In samenwerking met Coop gaan we in deze supermarktketen onderzoeken of klanten gezondere producten kopen en consumeren als we gezonde voedingsmiddelen ‘nudgen’ (promoten) en prijsveranderingen invoeren. Daarbij onderzoeken we of dit op termijn zorgt voor een lager risico op chronische ziekten. We onderzoeken tegelijkertijd het effect van een mobile coach, die via een smartphone-app tips geeft om meer te wandelen.’’

Uit de krant