Een aantal elektrische bussen van Vervoer Gooi & Vechtstreek BV op een rijtje.
Een aantal elektrische bussen van Vervoer Gooi & Vechtstreek BV op een rijtje. Foto: Regio Gooi & Vechtstreek

Systematiek Wmo-vervoer in 2022 van zones naar kilometers

Algemeen

HUIZEN - Alle portefeuillehouders in Regio Gooi & Vechtstreek hebben recentelijk ingestemd om bij het collectieve Wmo-vervoer - uitgevoerd door Vervoer Gooi & Vechtstreek BV - per 1 januari 2022 over te stappen van een zonesystematiek naar een kilometersystematiek. 

Hiermee wordt aangesloten op de systematiek van het openbaar vervoer, dat ook uitgaat van tarifering per kilometer. Landelijk wordt het zonesysteem niet meer ondersteund, waardoor de ICT-leveranciers dit systeem ook niet meer onderhouden. 

“Overstappen op de kilometersystematiek was dus logisch”, meldt de gemeente Huizen in een mededelingsbrief. “Bovendien is het een eerlijker systeem voor inwoners: één kilometer reizen, gemeten over de kortste afstand van a naar b, is één kilometer betalen.”

Gevolgen
Op basis van de per gemeente gereden ritten is berekend wat de financiële gevolgen voor de gemeenten zullen zijn bij overgang naar een kilometersystematiek. Voor de gemeente Huizen is dit financieel wat ongunstiger dan voor de andere gemeenten.

Desondanks hoeft de begroting vooralsnog niet te worden aangepast, meldt de gemeente. Het aantal vervoersbewegingen blijft namelijk nog steeds achter ten opzichte van 2019 en de verwachting is dat het lang duurt voordat het weer op het oude niveau zit. 

Daarnaast is de reizigersbijdrage gelijk getrokken met de kosten van het openbaar vervoer. Voorheen was de reizigersbijdrage voor het collectieve Wmo-vervoer wat lager dan de kosten voor het openbaar vervoer.

Informatie naar pashouders
Vervoer Gooi & Vechtstreek BV informeert alle pashouders begin december schriftelijk over de overgang naar de kilometersystematiek en de reguliere verhoging van het reizigerstarief vanwege de jaarlijkse indexering.

Uit de krant