Ook de Huizer wethouder Marlous Verbeek (r) was bij de opening aanwezig.
Ook de Huizer wethouder Marlous Verbeek (r) was bij de opening aanwezig. Foto: Bob Awick

Fietsbruggen bij monumentale boogbrug in Naarden weer open

Algemeen

REGIO - Wethouder Barbara Boudewijnse van Gooise Meren en haar collega-wethouder Marloes Verbeek van de gemeente Huizen hebben zojuist de fietsbruggen van de monumentale boogbrug aan de Oud Blaricumerweg - op de grens van de gemeente Huizen en Naarden - na een complete renovatie geopend.

De complete opening van de brug zelf vindt enkele dagen later plaats. Vanaf 23 december 00.00 uur kan gemotoriseerd verkeer weer van de brug gebruik maken. Dat is iets eerder dan oorspronkelijk was gepland.

Daarbij moet worden vermeld dat in het voorjaar nog enkele restwerkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Hierbij worden de bruggen niet meer afgesloten. Vanaf zaterdagochtend 25 december (eerste kerstdag) hervat Connexxion weer de oude routes voor de buslijnen langs de normale bushaltes.

Rijksmonument
De boogbrug - een rijksmonument - dateert uit het begin van de vorige eeuw en is ontworpen door de architect K.P.C. de Bazel, ontwerper van onder meer het Brediuskwartier in Bussum.

In opdracht van de gemeente Gooise Meren is vanaf eind augustus gewerkt aan de versterking van de monumentale boogbrug en de vervanging van de naastgelegen fietsbruggen op de Oud Blaricumerweg.

Toegenomen belasting
De constructie van de boogbrug is aangepast aan de toegenomen belasting door het gemotoriseerd verkeer. In de nieuwe situatie vervalt dan ook de eerder ingestelde aslastbeperking voor zware vrachtwagens.

De vervanging van de beide fietsbruggen was nodig omdat ze in slechte staat waren. De werkzaamheden hebben een kleine vier maanden geduurd. Gedurende deze periode waren de drie bruggen gesloten voor alle verkeer, ook voor voetgangers. 

Dilemma
Het verenigen van twee doelen - veiligheid voor de weggebruikers én zichtbaarheid van de monumentale kwaliteiten van de boogbrug - is de reden dat de klus vier maanden duurde. De gemetselde boogconstructie moest intact blijven maar was niet berekend op het hedendaagse verkeer.

Om dit dilemma op te lossen zijn nieuwe funderingspalen door de oude fundering heen geboord.  Daarna is boven de boog een nieuwe betonnen plaat gekomen die de draagfunctie van de boog overneemt. Hiervoor moesten er eerst nog allerlei kabels en leidingen worden verlegd en dat nam de nodige tijd in beslag. 

Langere doorlooptijd
De werkzaamheden werden uitgevoerd in combinatie met andere noodzakelijke werkzaamheden op de route Oud Blaricumerweg/Bollelaan. Er zijn drempels en plateaus aangelegd om de snelheid van het verkeer te remmen (maximaal 50 km/u). Ook is er een nieuwe asfaltdeklaag aangebracht.

Met het combineren van de werkzaamheden heeft de gemeente voorkomen dat de weg meerdere keren moest worden afgesloten, dit verklaart ook de wat langere doorlooptijd van dit project. 

Uit de krant