Havenmeester Dick van Veldhuizen op de boot in de gemeentehaven van Huizen.
Havenmeester Dick van Veldhuizen op de boot in de gemeentehaven van Huizen. (Foto: Bob Awick )
Op stap met

Havenmeester zorgt dat alles goed reilt en zeilt in de gemeentelijke havens

  Bedrijven

HUIZEN - Bij de gemeente Huizen werken circa 300 mensen. Dag in dag uit zorgen zij ervoor dat Huizen een prettige gemeente is om te wonen, werken en recreëren. In deze reportagereeks volgen we enkele medewerkers op de voet.

Deze week gaan we op stap met havenmeester Dick van Veldhuizen. Hij zorgt er als goede gastheer met zijn team voor dat alles goed reilt en zeilt in de gemeentelijke havens.

"Ik heb echt van mijn hobby mijn beroep gemaakt", zegt havenmeester Dick van Veldhuizen. "Ik zeil al vanaf mijn 14e, 15e jaar. Ik heb hiervoor heel ander werk gedaan en op een gegeven moment merkte ik dat ik dat niet meer leuk vond en ben gestopt. Eerst was ik oproepkracht en nu werk ik gemiddeld 25 uur per week als havenmeester."

Hij voelt zich thuis in het "kleine maar fijne" havenkantoor aan de haven bij de botterwerf aan de Havenstraat. Af en toe kijkt hij uit het raam om te zien welke boot er binnen komt varen. Hij kent zijn vaste klanten en dus ook de 'vreemde' boten. "Eigenlijk moeten mensen zich aanmelden via de telefoon, de marifoon of door aan te leggen bij de aanmeldsteiger en hier langs te komen. Dan kan ik ze een plek toewijzen. Niet iedereen doet dat."

Goede gastheer
Belangrijk vindt hij dat mensen zich welkom voelen in de haven, of het nu vaste ligplaatshouders zijn of passanten. "Een goede gastheer zijn, dat is de rode draad van mijn werk."

In het kantoortje hangen aan de muur twee borden. Op de ene de ligboxen in de gemeentelijke Oude Haven, op de andere de Nieuwe Haven bij de boothuizen. In een oogopslag is zo duidelijk waar nog plek is. "Maar alles ligt ook vast in de computer en dat is leidend. Daar hebben we een speciaal jachthavenbeheerprogramma voor."

Camperplaatsen
De aanloophaven is ook een gemeentelijke haven en ook daar zorgt hij met zijn team dat alles goed reilt en zeilt, net als de werkhaven bij het Nautisch Kwartier, waar de cruiseboten aan kunnen meren. "Daarnaast houden we een oogje in het zeil op de camperplaatsen. Ook al hoeven de mensen die er staan niets te betalen, het is ook de verantwoordelijkheid van de gemeente."

Het bijhouden van de ligplaatsen en de bijbehorende administratie is het werk van de havenmeester. "Ik ben in vaste dienst en daarnaast is er een aantal mensen dat in het zomerseizoen kan inspringen als assistent-havenmeester. We doen dit werk als team." Op dit moment zijn alle boxen tot 9 meter verhuurd. "Daar ben ik best trots op. Er is best wel wat kritiek op de haven geweest en daar is hard aan gewerkt. Dit eerste halfjaar hebben we vijftig nieuwe ligplaatshouders erbij gekregen."

Hoogseizoen
Zijn werkdagen zien er in de verschillende seizoenen anders uit. Zo is het nu hoogseizoen en is het kantoor zeven dagen in de week geopend van 9.00 tot 19.30 uur. Nu al is het een komen en gaan van mensen. Iemand die als passant een nacht met zijn boot wil blijven, een wasmachinemunt komt halen, mensen die informatie willen en iemand die zijn boot juist voor het eerst op zijn vaste plek wil neerleggen.

"We krijgen hier ook veel mensen die informatie willen over de omgeving. Voor het eerst staat er nu dit jaar een rek met folders over Huizen, zodat we daar ook meer in kunnen voorzien."

Afwisselend
Het afwisselende is wat dit werk aantrekkelijk maakt, volgens Dick. "Op dit soort dagen word je meer geleefd door de mensen die langskomen en de telefoontjes dan in de winter of het voor- en naseizoen. En soms wordt het ook wel eens wat later." Meestal werkt hij op maandag, woensdag en vrijdag zelf in de haven in deze periode. "Op dinsdag werk ik vaak thuis, zodat ik even rustig de administratie kan doen. Ook ben ik hier af en toe nog een dag in het weekeinde te vinden op het kantoor."

In het voor- en het naseizoen heeft hij meer te maken met vaste ligplaatshouders die op willen zeggen of juist een ligplaats zoeken. In de winter is hij druk met het inplannen van de cruises. "Dat is nu door corona in het water gevallen, maar we kregen heel veel aanvragen. Dan plan ik dat in. Dat is soms best wel puzzelen. De haven is populair en hopelijk trekt dat nu ook weer aan. Voor 2021 heb ik al wat aanvragen."

Uitstraling
De uitstraling van de haven is ook iets waar hij zich met het team mee bezighoudt. "We maken bijvoorbeeld regelmatig de steigers schoon, want daar poepen de eenden op. We hebben al een hele ronde door de haven gedaan om op diverse plekken voor reddingstrappetjes te zorgen, zodat de haven veilig is. Dat is belangrijk."

"Verder checken we regelmatig de blusmiddelen en de reddingsboeien. Helaas zien we nog te vaak dat daar touwen los zijn gehaald of dat die totaal verdwenen zijn. Vaak door baldadige jeugd." Af en toe leegt hij ook nog een volle prullenbak of schakelt de reinigingsdienst daarvoor in. "'Schoon, heel en veilig' is het motto."

Voorkeurshaven
"We doen het echt goed in de haven. Mensen die hier een keer zijn geweest, komen ook weer terug. De douches zijn vernieuwd, zowel op de kop bij de boothuizen als bij de KNRM. Onlangs zijn we ook voorkeurshaven geworden van de Koninklijke Nederlandse Motorboot Club. We kijken ook steeds wat beter kan."

"Zo zijn we bijvoorbeeld bezig met het verkrijgen van de blauwe vlag. Er is hier altijd wel wat te doen en dat vind ik juist fijn. Samenwerking met andere collega's van de gemeente vind ik daarbij belangrijk. En die is goed. Daarom ga ik er af en toe lunchen, dan houd ik op die manier contact."

Meer berichten