Gooise (stroom)tram moet vanaf 2020 door 't Gooi rijden | Nieuwsblad voor Huizen
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226622&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=nieuwsbladvoorhuizen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=127" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Promotiebeeld van de stichting onder het motto 'Greetings from Gardens of Amsterdam'.
Promotiebeeld van de stichting onder het motto 'Greetings from Gardens of Amsterdam'. (Foto: Stichting Gooise Tram)

Gooise (stroom)tram moet vanaf 2020 door 't Gooi rijden

  Cultureel

HUIZEN - 'De nieuwe Gooise tram laat oude glorietijden herleven' en 'legendarische tram terug in The Gardens of Amsterdam' kopt het bestuur van de Stichting Gooise Tram in haar oproep aan de gemeenten Huizen, Blaricum, Laren en Gooise Meren én de provincie Noord-Holland voor de terugkeer van de Gooise Tram in het noordelijk deel van het Gooi.

"Kunstenaars, dagjesmensen en rijke Amsterdammers bezochten sinds de aanleg van de Gooische Stoomtram - in 1881- de Gooise dorpen veelvuldig en lieten er hun sporen na. In dat spoor volgt de nieuwe Gooise Tram", is het idee.

De zogenoemde Leeghwater 18 - de authentieke groene vierkante locomotief destijds gebouwd door Henschel & Zn uit Kassel - zal twee rijtuigen gaan trekken: de GoTM 21 en de GS 22. De 21 meter lange rolstoeltoegankelijke combinatie gaat plaatsbieden aan 65 passagiers en rijdt 25 km per uur. Een kaartje kost circa 2,75 euro.

De stoomtram wordt overigens een 'st(r)oomtram'. De oude stoomtram wordt zo getrouw mogelijk herbouwd in een duurzame en klimaatneutrale versie. "Medio 2020 zal deze (stroom)tram gaan rijden tussen Laren, Blaricum, Huizen, Naarden-Vesting en Bussum in diverse thematours die naadloos passen bij de groeiende belangstelling voor de Gardens of Amsterdam", aldus de stichting.

De passagiers van dit toeristische voertuig komen per trein (station Naarden/Bussum), bus, auto, fiets, boot, pont, of cruise (Haven van Huizen) naar een van de opstapplaatsen of haltes. De stichting gaat uit van gemiddeld zo'n 200 passagiers per week in het eerste jaar. In de zomer worden meer passagiers verwacht dan in de wintermaanden.

Overigens meldde de stichting bij de oprichting vijf maanden terug dat de tram al volgend jaar moest gaan rijden. Dat wordt een jaar later. Dan moet wel in juni 2019 het startsein voor de negen maanden durende bouw ervan kunnen worden gegeven. Ondertussen is er al wel een verzoek voor Algemeen Nut Bijzondere Instellingen (ANBI-status) ingediend bij de Belastingdienst. Ook vraagt de stichting een flinke investeringssubsidie van 385.000 euro aan bij de gemeenten Huizen (135.000 euro), Laren en Blaricum (allebei 50.000 euro), Gooise Meren (70.000 euro) en de provincie Noord-Holland (80.000 euro).

Het is dus nog maar de vraag of de tram er in 2020 überhaupt komt. Toch is de stichting positief gestemd. Tijdens de gesprekken van de afgelopen maanden hebben de initiatiefnemers ondanks de 'geheel terechte kritische vragen' in de voorbereidingsfase veel enthousiasme mogen ervaren. "Centraal staat dat wij met dit project een verbinding willen realiseren voor de kunst, natuur, historie en cultuur van onze streek. Er is zo veel aanwezig, dat willen wij met de Gooise Tram laten zien."


<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=5226622&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=nieuwsbladvoorhuizen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=127" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>
Meer berichten
 
<SCRIPT SRC="//secure.adnxs.com/ttj?id=13371756&cb=[CACHEBUSTER]&referrer=nieuwsbladvoorhuizen.nl&pubclick=[INSERT_CLICK_TAG]&postcode=127" TYPE="text/javascript"></SCRIPT>