De uitvoering van de Matthäus-Passion in Huizen was een groot succes.
De uitvoering van de Matthäus-Passion in Huizen was een groot succes. Foto: Bob Awick

Uitverkocht Matthäus-Passion Huizen groot succes

Kunst & Cultuur

HUIZEN - De uitvoering van de Matthäus-Passion in Huizen was een groot succes. De Nieuwe Kerk op de Brede Englaan was paars verlicht en alle bezoekers hadden een goede plek. 

Marianne Verhage van de organisatie blikt terug: “Het gebouw was afgeladen, alle 560 kaarten waren verkocht. Net na half acht ging het concert van start met de eerste woorden van beide koren ‘Komt ihr Töchter helft mir klagen’.”

Speciaal voor de voorstelling was er een zestig koppig koor samengesteld. Alle projectzangers komen uit Huizen en hebben auditie gedaan om een plekje in het koor te bemachtigen. Na ruim 40 uur aan repetitie was het woensdagavond eindelijk de avond van hun concert.

Dirigent
Wouter Verhage dirigeerde zijn eerste Matthäus-Passion. Verhage studeerde hoofdvak Docent Muziek, Koordirectie en Kerkmuziek aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag.

Het Barokorkest Cappella Maria Barbara, opgericht ter gelegenheid van het Bachjaar 2000, speelde met een uitgebreide continu bezetting van orgel, klavecimbel, theorbe, cello, violen en fagot, zodat voor elk recitatief en elke aria weer andere klankkleuren mogelijk waren.

(De tekst gaat verder onder de foto.)


Foto: Bob Awick

Het ensemble is genoemd naar Bachs eerste vrouw, Maria Barbara, die na 13 jaar huwelijk in 1720 overleed, slechts 35 jaar oud. Het Maasstedelijk jeugdkoor vertolkte de ‘sopraan in ripienopartij’ (sopranen in toevoeging) van de Matthäus Passion. 

Solisten
“De solisten Lauren Armishaw, Bernard Loonen, de evangelist, die vanaf de kansel zijn rol zong, Palle Fuhr Jørgensen met de Christuspartij, Gerben Houba en Willem de Vries zongen hun rollen met meer dan passie. Martine Straesser, de mezzosopraan werd op het laatst ziek en vervangen door Helena van Heel”, aldus Marianne.

(De tekst gaat verder onder de foto.)


Foto: © Bob Awick

Verhaal in muziek
“De verteller zong de letterlijke tekst van het evangelie van Matthäus. Indrukwekkend was het toen alle stemmen zongen: ‘Herr, bin ich’s?’, nadat Jezus het komende verraad aankondigde.” 

“Gedurende de vertelling over de gang naar de Olijfberg, was deze ook duidelijk in de muziek van Bach te horen. Hij gebruikte een stijgende notatie om het beklimmen van de Olijfberg te benadrukken.”

Net voor de pauze werd ingeluid konden de bezoekers hun applaus al niet meer inhouden. Buiten in de tent, bij begrafenisondernemer Rebel of in VoorAnker, kon koffie genuttigd worden. 

(De tekst gaat verder onder de foto.)


Foto: © Bob Awick

De tweede helft
Na de pauze ving de alt met koor II aan met ‘Ach, nun ist mein Jesus hin!’. Alt en viool speelden samen een aria, die aansloot op het verdriet van Petrus. 

Die hij heeft moeten ervaren nadat hij Jezus driemaal achter elkaar verloochende. Het ‘Erbarme dich’, kwam binnen bij het publiek in de zaal.

Toen werd verteld dat de ‘Heiland uit liefde wilde sterven’ ging dat met lange golfbewegingen, begeleid door fluit met ondersteuning van hobo’s da caccia. 

Daverend applaus
Tot slot namen alle solisten om de beurt afscheid, waarbij het koor afwisselde met ‘Mein Jesu, gute Nacht’. Na een lange stilte barstte er een daverend applaus los. 

Dirigent, solisten, het barokorkest en natuurlijk de zestig koorleden werden uitgebreid bedankt. De eerste Huizer Matthäus-Passion gezongen door een gelegenheidskoor uit Huizen in de Nieuwe Kerk van Huizen was hiermee een feit.

Uit de krant