Jongeren die ergens tegenaan lopen, kunnen anoniem chatten met jouwggd.nl.
Jongeren die ergens tegenaan lopen, kunnen anoniem chatten met jouwggd.nl. Foto: Jeugd en Gezin

Ook voor vragen tussendoor is Jeugd en Gezin voor iedereen bereikbaar

Zorg

REGIO - Verpleegkundigen van Jeugd en Gezin geven via chat en telefoon antwoord op alle vragen. Als er meer hulp nodig is, verwijzen zij door.

Jongeren chatten anoniem met vragen over hun lijf maar ook over hun emoties of de situatie thuis. Ouders kunnen op werkdagen bellen met Jeugd en Gezin.

Vragen
Vaak gaan hun vragen over jonge kinderen, maar het telefonisch spreekuur is zeker ook bedoeld voor ouders die zich zorgen maken over hun puber, zegt jeugdverpleegkundige Nathalie Zurlohe.

“Jongeren of hun ouders hoeven niet te wachten tot het moment dat wij ze live zien. Juist voor al die vragen tussendoor zijn chat en spreekuur op elke werkdag open.”

Heel verschillend
Wanneer word ik ongesteld? Ik heb onveilig gevreeën. Wat nu? Maar ook: er is ruzie thuis, wat kan ik doen? De vragen die jongeren dagelijks op de chat aan jeugdverpleegkundige Elly Verbruggen stellen zijn heel verschillend.

“Sommige vragen kunnen we snel beantwoorden. Voor andere onderwerpen nemen we langer de tijd. Dan gaat het over jongeren die met ons chatten omdat het thuis niet goed gaat of omdat zij niet goed in hun vel zitten.”

Opgelucht
Sombere gevoelens bij jongeren kunnen met veel dingen te maken hebben, bijvoorbeeld met eenzaamheid, homoseksualiteit of met het gevoel dat zij niet in het goede lichaam zitten.

Elly: “Het komt voor dat jongeren na jaren stilte ons hun geheim vertellen. Veel chatters zijn opgelucht dat zij hun verhaal hebben verteld. Deze succeservaring geeft hun vaak moed om ook de tweede stap te zetten. Wij kunnen de chatters dan op het goede spoor zetten en doorverwijzen naar de juiste hulp.”

De chat van jouwggd.nl is doordeweeks elke dag open tussen 14.00 en 22.00 uur. 500 jongeren in Gooi en Vechtstreek zoeken jaarlijks via deze weg hulp.

Telefonisch spreekuur
De vragen op het telefonische spreekuur van Jeugd en Gezin gaan vaak over baby’s en peuters. Voeding, slapen, plassen en poepen zijn onderwerpen die veel langskomen.

Een moeder van een dochtertje van zes maanden vindt de hulplijn vooral heel praktisch. “Deze week heb ik gebeld omdat mijn dochtertje moeite heeft met vaste voeding. De jeugdverpleegkundige aan de telefoon heeft mij doorverwezen naar de pre-logopedie. Ik heb net een afspraak gemaakt.”

Vooral het gemak spreekt haar aan. “Ik werk overdag, dus heb niet altijd de tijd om naar de huisarts te gaan. Tegelijkertijd ben je wel ongerust en dan is het superfijn als je met deskundigen kunt bellen. Het helpt mij de relaxte moeder te blijven die ik wil zijn.”

Pubers
Ook opvoedvragen over peutergedrag komen langs op het telefonisch spreekuur. Ouders van oudere kinderen en pubers bellen minder vaak. Zonde, zegt Nathalie Zurlohe, want ook voor hen is het spreekuur bedoeld. Veel vragen beantwoorden de jeugdverpleegkundigen meteen.

Voor ingewikkelder vragen, bijvoorbeeld over de opvoeding kan - als dat nodig is - een afspraak volgen met de jeugdarts, jeugdverpleegkundige of gezins- en opvoedcoach.

Jaarlijks bellen zo’n 4500 inwoners naar het spreekuur van Jeugd en Gezin dat elke werkdag tussen 8.30 uur en 16.30 uur op 035-6926350 bereikbaar is.

Advies
Soms komt uit een telefoontje naar voren dat er thuis meer zorgen zijn. Zurlohe: “Dat benoemen we dan om daarna samen te zoeken naar een mogelijke oplossing.”

Het telefonisch spreekuur is volgens haar ook een uitkomst voor ouders die wantrouwig zijn naar hulpverleners. “Wij willen vooral naast de ouders staan en samen bedenken wat in hun situatie helpend kan zijn. Uiteindelijk beslissen zij zelf wat zij doen met ons advies.”

Uit de krant