Omdat de snelle bus over deze as rijdt, wordt meteen alles aangepast in een integraal plan.
Omdat de snelle bus over deze as rijdt, wordt meteen alles aangepast in een integraal plan. Foto: Bob Awick

Plan vernieuwing oost-west as volgende week in commissievergadering

Politiek

HUIZEN - De gemeente heeft een integraal plan gemaakt voor vernieuwing van de oost-west as die loopt van het busstation via de Huizermaatweg tot aan Stroomzijde in Blaricum. ‘De ‘nieuwe’ oost-westverbinding maakt het voor fietsers en voetgangers veiliger, duidelijker en efficiënter’, aldus de gemeente.

‘Het OV wordt er sneller, meer comfortabel en beter door, waardoor het station Hilversum binnen handbereik is. Winkelcentrum Oostermeent en de sportclubs in die buurt worden beter bereikbaar voor auto’s, fietsers en voetgangers.’

‘De nieuwe inrichting garandeert een goede toekomst voor de bomen. Het vele nieuwe groen en de extra beplanting worden op de omgeving afgestemd, zodat hun functie en uitstraling beter tot z’n recht komen. En de woningbouwopgave krijgt een impuls. Het plan wordt ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad.’

Coalitieakkoord
Wethouder Roland Boom: “In het coalitieakkoord 2018-2022 is afgesproken dat we inzetten op goede regionale bereikbaarheid per auto, fiets en openbaar vervoer en bijdragen aan verduurzaming en wonen als basisbehoefte. Dat heeft zich vertaald in dit integrale plan voor dit gebied.”

“We combineren noodzakelijk onderhoud in de openbare ruimte met verbetering van wegen en groen. Een grote investering in de leefomgeving van onze inwoners. In het plan zijn veel wensen van inwoners en gebruikers uit de participatietrajecten voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer (HOV) van de afgelopen jaren verwerkt. Ik ben trots op het resultaat.” 

Aanpassingen
Aan de hele route gaat gewerkt worden. Een overzicht van de aanpassingen:

*De route vanaf het busstation tot aan Blaricum wordt veiliger voor fietsers en voetgangers en geschikt voor hoogwaardig openbaar vervoer. De aanpassingen aan de route creëren tijdwinst voor de bus, waardoor de frequentie van de dienstregeling omhoog kan. Buspassagiers hoeven hierdoor geen dienstregeling in de gaten te houden en hebben een gegarandeerde overstap (het zogenoemd spoorboekloos reizen).

*Het groen wordt toekomstbestendig gemaakt, zodat bomen elkaar niet meer verdringen en elkaar het zonlicht ontnemen, waarbij de eikenprocessierups minder kansen krijgt, de biodiversiteit wordt vergroot en er in warme periodes meer verkoeling ontstaat. Daarvoor is het nodig om bomen te kappen, maar ook om nieuwe bomen te planten. Zo ontstaat er een gevarieerder en toch eenduidiger groenbeeld; een herkenbaar groen tracé in Huizen met diversiteit in bomen en beplanting.

*Uit parkeeronderzoek is gebleken dat er rond winkelcentrum Oostermeent ruim voldoende parkeergelegenheid is. Dat blijft zo. Wel wordt de verkeersituatie daar overzichtelijker en veiliger gemaakt. Ook wordt het winkelcentrum beter bereikbaar voor fietsers en wandelaars. 

* Het plan geeft een impuls aan de woningbouwopgave volgens de lokale en regionale woonvisie. De locaties daarvoor zijn Zuiderzee/Huizermaatweg en winkelcentrum Oostermeent. Dus meer woningen, ook voor starters, jonge gezinnen en een betere doorstroming.

Financiën
De bijdragen aan de kosten van plan zijn percentueel als volgt verdeeld:

  • Gemeente Huizen                                 19%
  • Subsidie provincie Noord-Holland         20%
  • HOV in ’t Gooi                                         61%

Vanwege de aanpassingen voor de HOV-busverbinding draagt HOV ’t Gooi voor een significant deel bij in de kosten. 

Het voorstel is voorgelegd aan de gemeenteraad. Op 7 april bespreekt de commissie fysiek domein het voorstel, waarna op 22 april behandeling in de gemeenteraad plaatsvindt. Daarna worden de onderdelen verder uitgewerkt, met als doel om eind 2021 te starten met de werkzaamheden. 

HOV in ‘t Gooi
HOV in ‘t Gooi staat voor op tijd en filevrij reizen richting Hilversum en Amsterdam. Het oorspronkelijke plan met een vrije busbaan kende een groot gebrek aan draagvlak. Na overleg met de provincie Noord-Holland en het project HOV in ’t Gooi is daarom in 2017 besloten om het plan te wijzigen naar ‘meerijden via de Meent’.

In november 2018 is in een gezamenlijke raadsinformatiebijeenkomst met buurgemeente Blaricum, de raad geïnformeerd over de plannen om de kruispunten op het meenttracé te wijzigen en het tracé HOV-waardig te maken. Wethouder Roland Boom: “Ik ben blij met het plan dat er nu ligt, omdat hierin - naast verbetering van het OV - veel aandacht is voor de ruimtelijke kwaliteit.”

265 wensen
“Zo’n 265 wensen uit de eerdere participatietrajecten beoordeeld en waar mogelijk meegenomen in deze uitwerking. Met dit plan geven we op een integrale manier een kwalitatieve impuls aan verbetering van mobiliteit, natuur & duurzaamheid, economie, woningbouw en sport & bewegen in Huizen.”

Lees meer in een uitgebreider verhaal dat eerder op Huizen Extra is verschenen

Uit de krant