Leerlingen van de Rehoboth maken kaarten met de namen van de mensen die 4 mei worden herdacht.
Leerlingen van de Rehoboth maken kaarten met de namen van de mensen die 4 mei worden herdacht. Foto's: 4 mei comité

Weer aangepaste dodenherdenking door corona

Algemeen

 HUIZEN - Dit jaar is er vanwege de coronamaatregelen weer een aangepaste dodenherdenking op 4 mei. Deze bestaat uit een kranslegging, erewacht, bloemenzee en een mini-documentaire 4 mei Comité Huizen met achtstegroepers van basisschool De Rehoboth in de hoofdrol.

Op 4 mei, ’s ochtends om 08.00 uur, is er een kranslegging bij het herdenkingsmonument op het Prins Bernhardplein. Om 11.00 uur worden er bloemen gelegd bij het verzetsmonument in het Warandepark.

Krans
Op het Prins Bernhardplein wordt de eerste krans gelegd door burgemeester Niek Meijer. Daarna volgen de collegeleden, het 4 mei comité en het Veteranencomité. Van 8.30 uur tot 20.00 uur zorgt het Veteranencomité voor een erewacht van één persoon bij het monument, met elk uur een wisseling van de wacht.

Vanaf 8.30 uur is het voor iedereen de hele dag mogelijk om bloemen te leggen bij het monument. De organisatie vraagt mensen daarbij rekening te houden met een minimale afstand van 1,5 meter.

Mini-documentaire 4 mei Comité Huizen
Voor het tweede jaar op rij heeft het 4 mei Comité Huizen een mini-documentaire gemaakt, waarin kinderen van basisschool Rehoboth de verhalen van Huizer oorlogsslachtoffers vertellen en burgemeester Niek Meijer zijn 4 mei-toespraak houdt. De mini-documentaire is vanaf vrijdagochtend 30 april te zien via de gemeentelijke sociale mediakanalen.

Het doel van het 4 mei Comité Huizen is al tien jaar: geef de namen op het herdenkingsmonument aan het Prins Bernhardplein een gezicht. Zoek naar de levensverhalen achter die in steen gebeitelde namen. Dit jaar zijn dat de verhalen van Jan de Graaf, Henri Katan en Wim van den Born.

Jan de Graaf
Hun levens zijn totaal verschillend verlopen. Neem het verhaal van de Huizer Jan de Graaf, verteld door Rick. De Graaf ontsnapt in de jaren ‘30 aan de armoede van de crisisjaren en neemt dienst in het Koninklijk Indisch leger (KNIL) in Indië. In 1942 wordt hij door het Japanse leger krijgsgevangen gemaakt en hij sterft uiteindelijk bij het werk aan de dodenspoorlijn in Thailand.

Wim van den Born
Het tweede ‘gezicht’ wordt voorgelezen door Jasmijn. Het is het verhaal van haar oudoom Wim van den Born. In 1951 maakt hij een oefenvlucht. Hij krijgt motorproblemen en ‘ditcht’ zijn vliegtuig succesvol in zee. Hij verdrinkt toch omdat zijn reddingslijn blijft haken aan zijn zinkende vliegtuig .

Henri Katan
Tenslotte vertelt Lisa het verhaal van Henri Katan. ,,Deze is net zo oud als mijn broer”, zegt Lisa aangedaan terwijl ze de kaart van de 14-jarige Henri Katan schildert. De joodse jongen Henri duikt onder in Huizen, wordt verraden en komt in kamp Vught terecht. Op 7 juni wordt hij samen met 1291 andere kinderen naar Sobibor gedeporteerd, waar ze drie dagen later allemaal worden vermoord.

Aangrijpend
Hoe aangrijpend de verhalen ook zijn, zwaar van toon is de mini-documentaire nooit. “We hebben de leerlingen gevraagd of ze 98 kartonnen kaarten wilden maken, met daarop de 98 namen van het herdenkingsmonument. Hoe ze de kaarten zouden versieren mochten ze zelf weten”, vertelt Hein Hoffmann, voorzitter van het 4 mei Comité.

“Je ziet dat die aanpak heel goed werkt. Hoe zwaar het onderwerp ook is, het heeft nu toch iets luchtigs, iets vrolijks bijna. Komt natuurlijk ook door de manier waarop Iris van Ramshorst, de juf van groep 8 de leerlingen begeleidt. Echt goed gedaan!”

Namen voorgelezen
De knutsel- annex geschiedenisles, waarin je ziet hoe de kinderen de kaarten versieren met hartjes, glitters en zilververf, vormt het begin van deze 4 mei-film. De kaarten komen later allemaal in beeld, terwijl de 98 namen worden voorgelezen.

(Tekst gaat na de afbeelding verder)


De kaarten die de leerlingen maakten met de namen van de doden.

“Ik heb me laten inspireren door een oude clip van Bob Dylan”, zegt Hoffmann. ”Door alle 98 namen te laten zien realiseer je je als kijker pas hoeveel mannen en vrouwen, jongens en meisjes het eind van de oorlog niet hebben gehaald. We hebben nu in deze film drie namen getoond, maar ik zie het als onze plicht om alle namen te blijven herhalen. Zolang de namen worden genoemd, worden ze niet vergeten.”

‘Burgemeester Niek’
Uiteraard is er ook een rol in de film voor burgemeester Niek Meijer. ‘Burgemeester Niek’, zoals hij zichzelf op het schoolplein voorstelt, nodigt de kinderen uit om met hem op de fiets te stappen richting het monument op Prins Bernhardplein. Hij houdt een roos in zijn hand. De kinderen hebben emmertjes, schepjes en bakken vol Spaanse Margrieten bij zich die ze planten bij het monument.

In zijn toespraak gaat de burgemeester dieper in op wat vrijheid betekent voor kinderen en jongeren. “Zij groeien nu op in een periode met beperkingen. Het is goed om dat te erkennen en te onderkennen”, aldus Niek Meijer. Net als vorig jaar verzorgt zanger/gitarist Bram Schermel de muziek met onder meer het gevoelige ‘Ma liberté’.

Professionele filmploeg
De film is gemaakt door het 4 mei Comité Huizen en heeft vorm gekregen met medewerking van een professionele filmploeg, onder meer bekend van het historische tv-programma Andere Tijden: Mark Glastra van Loon (camera), Bouwe Mulder (geluid), Roy Ferwerda (montage) en Hein Hoffmann (regie).


Bloemen leggen bij het monument op het Prins Bernhardplein.

Uit de krant