Rappen om geld te verdienen om je land te verbeteren.
Rappen om geld te verdienen om je land te verbeteren. Foto: Erfgooiers College

Leerlingen Erfgooiers College besturen eigen land met Globaland XL

Algemeen

HUIZEN - De tweede klassen van het Erfgooiers College hebben deelgenomen aan het Globaland XL project, een spannend burgerschapsproject over de maatschappij en de wereld.

Het project stond in het teken van de virtuele wereld die Globaland XL heet. De situatie in de landen in Globaland XL was problematisch. Er was bijvoorbeeld slecht onderwijs, er waren geen goede wegen en het milieu was vervuild.

De leerlingen vormden in groepjes de nieuwe leiders van deze landen. In drie spelrondes was het hun taak om de situatie in hun land te verbeteren.

Globa’s
Door middel van allerlei actieve praktische opdrachten verdienden de groepjes zogenaamde Globa’s, de munteenheid in Globaland. Zo zongen ze een rap of lied, speelden ze een vorm van Cluedo of deden ze een quiz over bijzondere filmpjes.

Alle opdrachten gaan over mondiale problemen zoals oneerlijke handel, vrouwendiscriminatie, vluchtelingenproblematiek en honger en armoede in de wereld.

Spelopdrachten
Tijdens de spelopdrachten werden leerlingen aan het denken gezet over deze problemen en wat wij hier in Nederland mee te maken hebben en vormden ze hier een eigen mening over. Bovendien kregen de leerlingen tips over hoe ze zich in kunnen zetten tegen deze mondiale problemen.

Het fictieve geld dat de leerlingen tijdens de praktische opdrachten verdienden, investeerden zij in hun land. In drie rondes kregen ze de kans om alle ministeries te verbeteren én de bevolking tevreden te houden.

Verdelen
De verdiende Globa’s mochten ze telkens naar eigen inzicht verdelen: hoeveel belasting wordt er geheven, hoe wordt dit geld verdeeld over de ministeries, welke beleidskeuzes worden er gemaakt en met welke groepen uit de klas wordt samengewerkt om internationale problemen op te lossen?

De feedback op hun keuzes kregen de leerlingen online in de Globaland XL app. Daar konden ze zien wat de nieuwe situatie van hun land is in de volgende spelronde. Er werd een ranglijst bijgehouden waarop de leerlingen konden zien hoe het ging met hun land. Het project werd feestelijk afgesloten in de aula met een prijsuitreiking voor de beste groepen.

Goede doel
Op de derde dag van het project kwamen de leerlingen in actie voor een goed doel. Ze runden in groepjes een dag lang hun eigen bedrijf in Huizen of omgeving. Om inkopen te doen voor hun product of dienst, konden ze een microkrediet krijgen: een kleine lening.

De opbrengst van de actiedag kwam ten goede aan Sengerema, een stichting die microkredieten verstrekt aan kansarme jongeren in Tanzania. Het meest winstgevende bedrijfje kreeg tijdens de gezamenlijke afsluiting van het project een leuke prijs.

Bewust maken
Globaland XL stelt zich ten doel scholieren van de onderbouw van de middelbare school bewust te maken van armoede en onrecht in de wereld. Tijdens het project worden verschillende competenties aangesproken, zoals zelfstandig werken, samenwerken, brainstormen, discussiëren, creatief denken, keuzes maken en reflecteren.

Het project heeft de vorm van een digitaal simulatiespel en bevat alle ingrediënten die nodig zijn om jongeren te enthousiasmeren: actie, teamwork, multimedia, competitie en leuke prijzen.

UNESCO-school
Het Erfgooiers College is een UNESCO-school en doet vanuit de UNESCO doelen al jarenlang projecten als Globaland XL in samenwerking met de stichting Cross Your Borders: een ideële organisatie die jaarlijks tienduizenden jongeren bereikt via burgerschapsprojecten en ‘wereldse’ schoolreizen.

Voor het goede doel werd ook nog geld opgehaald. Foto: Erfgooiers College

Uit de krant