Mercedes-AMG is op het punt om de wereld van elektrische voertuigen op zijn kop te zetten met de lancering van een indrukwekkende 2000 pk sterke elektrische supercar. Dit voertuig, dat niet alleen de grenzen van autotechnologie verlegt, maar ook nieuwe maatstaven stelt voor prestaties, belooft de klassieke verbrandingsmotoren te overtreffen.
Een nieuw tijdperk van elektrische prestaties bij AMG
Mercedes-AMG, de sportieve tak van de Duitse autofabrikant, bereidt zich voor op de onthulling van een volledig elektrische 4-deurs coupé die de bestaande concurrentie flink op de proef zal stellen. De eerste beelden van de wagen tonen een gestroomlijnd en verlengd ontwerp, dat duidelijk is ontworpen met snelheid in gedachten. Het doel is helder: niet alleen concurreren met de huidige leider in dit segment, de Porsche Taycan, maar deze ook overtreffen.
Volgens de eerste geruchten zal het nieuwe model ongeveer 2000 pk leveren, een vermogen dat het plaatst in de categorie van hypercars en zelfs de nieuwste Bugatti ver achter zich laat. Dit is meer dan een uitdaging voor de bestaande marktleiders, het is een demonstratie van de ongeëvenaarde kracht en ambitie van Mercedes-AMG om elektrisch te innoveren zonder concessies te doen aan prestaties.
Yasa-technologie als kern van de kracht
Om deze ongelooflijke vermogens te behalen, maakt Mercedes-AMG gebruik van geavanceerde technologie, in het bijzonder de Britse dochteronderneming Yasa, die in 2021 werd overgenomen. Yasa is gespecialiseerd in axiale fluxmotoren, die bekend staan om hun uitstekende vermogen-gewichtsverhouding en compacte formaat. Deze motoren bieden meer efficiëntie en een hogere vermogensdichtheid dan de traditionele radiale fluxmotoren.
Volgens de huidige specificaties van Yasa kan elke motor ongeveer 480 pk leveren. Dankzij de flexibele architectuur van de nieuwe AMG coupé kunnen tot vier motoren worden geïntegreerd – één voor elk wiel. Dit maakt de enorme kracht van bijna 2000 pk mogelijk. Mercedes-AMG overweegt verschillende versies van dit model aan te bieden, met zowel twee- als viermotorige configuraties. Dit laat zien dat de ambitie van het merk verder gaat dan alleen maar prestatieniveaus, maar echt de grenzen van de technologie opzoekt.
Meer dan een aangepaste platform: AMG-EA
Deze toekomstige elektrische vlaggenschip zal niet steunen op een bestaand platform, maar wordt gebouwd op een volledig nieuw technisch platform dat specifiek is ontwikkeld voor AMG’s elektrische modellen. Deze zogenaamde AMG-EA (AMG Electric Architecture) biedt de mogelijkheid om geavanceerde technologieën, zoals de Yasa-motoren, naadloos te integreren en de rijervaring te optimaliseren.
Dit platform is niet alleen bedoeld voor de 4-deurs coupé, maar zal ook dienen als de technische basis voor andere toekomstige elektrische modellen van Mercedes-AMG. Het volgende model dat op de AMG-EA zal draaien, is een ultrahoge prestatie-SUV, die volgend jaar (2026) wordt verwacht. Dit model zal de concurrentie aangaan met rivalen zoals de Lotus Eletre, die in de krachtigste versie al tot 905 pk levert.
De toekomst van AMG: Pure elektrische kracht
Met de komst van deze nieuwe modellen versnelt AMG zijn overgang naar volledige elektrificatie. Hoewel het merk nog steeds hybride oplossingen onderzoekt en mogelijk een zes-cilinder motor terugbrengt om tegemoet te komen aan de verwachtingen van puristen, lijkt de toekomst van ultra-hoogwaardige prestaties stevig verankerd in volledig elektrische kracht. Dit markeert een geleidelijke afscheid van de iconische V8-motoren die het merk beroemd hebben gemaakt, in ruil voor nieuwe, stille maar toch formidabele kracht.
De onthulling van deze 2000 pk sterke elektrische supercar is een belangrijke stap in de evolutie van de auto-industrie en laat zien hoe Mercedes-AMG zijn technologie naar nieuwe hoogten tilt. De officiële onthulling wordt verwacht in juni en de wereld kijkt reikhalzend uit naar de impact die deze auto zal hebben op de toekomstige ontwikkelingen in de elektrische voertuigmarkt.
De vraag is niet of deze supercar de standaard zal herdefiniëren, maar hoe dit nieuwe hoofdstuk in de automobielgeschiedenis zal bijdragen aan de toekomst van de industrie als geheel.
Vergelijkbare artikelen :
- Musk, Gates en Zuckerberg eensgezind: het tijdperk van de smartphone loopt ten einde
- Rusland in paniek: Amerikaanse marine zet stealth dieselonderzeeërs in
- Deze ultra-flatterende Levi’s jeans zorgt voor een droomfiguur bij elk lichaamstype
- Slecht nieuws voor gamers: de Nintendo Switch 2 zal deze populaire functie van PS5 en Xbox niet bieden
- Over Ons

Femke Jansen is een creatieve redacteur met een passie voor entertainment en cultuur. Ze volgt de nieuwste trends in de amusementsindustrie en deelt haar inzichten op een boeiende manier.






