Het feit dat voetbal door bijna de helft van de Nederlanders (45%), Formule 1 door meer dan een derde (35%) en wielrennen door bijna een kwart (24%) wordt gevolgd, is waarschijnlijk geen verrassing. Maar wat veel mensen niet weten, is hoe deze sporten beleefd worden en wat de kennis, houding en het gedrag van deze mensen is ten opzichte van sponsors.
Daarom onderzoeken wij, in samenwerking met Golazo Brands en Abovo Media, jaarlijks welke sporten door Nederlanders worden gevolgd en we kijken naar verschillen in leeftijd, regio, geslacht en de sporten die men zelf beoefent.
Een grote meerderheid van de Nederlanders (76%) volgt tenminste één sport. Deze groep bestaat voornamelijk uit relatief jonge, hoogopgeleide mannen. Mannen kijken significant vaker naar sport dan vrouwen, jongeren tot 35 jaar kijken vaker dan de groep tussen 35 en 55 jaar, en hoger opgeleiden kijken vaker dan lager opgeleiden.
Ik presenteer je graag vijf interessante feiten over sportminnend Nederland!
1. Sport wordt steeds vaker gevolgd via podcasts
Hoewel traditionele televisiekanalen (52%) en betaalde sportkanalen (31%) nog steeds de populairste mediums zijn om sport te volgen, luistert meer dan één op de vijf Nederlanders (21%) ook wel eens naar een sportpodcast. Vooral podcasts over voetbal, Formule 1 en wielrennen zijn populair, maar er is ook interesse in algemene sportpodcasts. De publieke omroep blijft favoriet voor het volgen van sport via radio, televisie of internet (NPO Radio 1, NPO 1 en NOS).
2. Sport kan een positieve impact hebben op zowel gezondheid als maatschappij
Een grote meerderheid van de Nederlanders (67%) erkent dat sport jongeren inspireert. Het verbindt ook mensen van verschillende achtergronden en culturen (61%) en heeft logischerwijs een positief effect op de gezondheid (60%). Belangrijk is dat 55% van de Nederlanders meent dat sport gelijk staat aan maatschappelijke betrokkenheid.
3. Een bijdrage aan sport is bijna gelijk aan een bijdrage aan de maatschappij
Wanneer we ‘sport’ vervangen door ‘maatschappij’, zien we bijna dezelfde positieve effecten. Of het nu gaat om een bijdrage van een merk aan de maatschappij of aan sport, bijna evenveel Nederlanders hebben hier een (zeer) positieve mening over. Meer dan twee derde (68%) vindt dat organisaties die sport sponsoren een actieve bijdrage leveren aan de maatschappij, en 65% zou het toejuichen als een organisatie besluit om sport te sponsoren. Meer dan een derde (36%) van de Nederlanders beoordeelt organisaties die sport sponsoren positiever dan die dat niet doen.
4. Een bijdrage aan sport heeft een significant positievere invloed op een merk
Uit de resultaten blijkt dat mensen een merk significant positiever beoordelen wanneer het een bijdrage levert aan sport (24%) dan wanneer het adverteert via televisie, radio of internet (20%).
5. Televisiereclame blijft effectiever om werkelijk conversies te realiseren
Een derde van de Nederlanders (33%) heeft in het afgelopen jaar een product gekocht van een merk dat ze via televisiereclame hebben ontdekt. Maar slechts 22% heeft een product gekocht na blootstelling via hun favoriete sport of sporter. Als het product verbonden is aan een sport of sporter die zij niet favoriseren, daalt dit percentage naar 20%. Echter, sportsponsoring (26%) zorgt wel voor een hogere overweging dan televisiereclame (24%). Daarnaast zegt 35% een merk eerder te vertrouwen als het aan sportsponsoring doet, waardoor sponsoring in de sport een unieke kans biedt voor merken om zich als betrouwbaar en betrokken te positioneren.
Deze vijf feiten bieden een boeiend inzicht in hoe Nederlanders sport beleven, de rol van podcasts, de maatschappelijke impact van sport en de invloed van sportsponsoring. Hopelijk bieden deze inzichten nieuwe perspectieven.
Credits headerafbeelding: Shutterstock / katatonia82
Vergelijkbare artikelen :
- PLUS opnieuw Official Partner van de VriendenLoterij Eredivisie: Spannende tijden voor fans!
- Ontdek Nederland’s Top Sportevenementen: Welke Competities en Sponsors Leiden?
- Griezmann scoort met Kipsta’s: Sluit verrassende deal met Decathlon!
- Eredivisie Samenvattingen Blijven bij NOS: Zekerheid voor Twee Jaar!
- SponsorRingen 2025: Vier de kracht van samenwerking met een grootse awardshow!

Lisa van Dijk is een enthousiaste sportjournalist die haar passie voor sport combineert met haar scherpe pen. Ze volgt zowel lokale sportevenementen als internationale competities.