Logo Nieuwsblad voor Huizen

LA2028: Enorme kansen voor Nederlandse ondernemers in Los Angeles!

juli 1, 2025

Leesduur: over 6 notulen

"Richting LA2028 liggen gigantische kansen voor Nederlandse ondernemers"

Hoewel de Amerikaanse markt als moeilijk toegankelijk wordt beschouwd voor Nederlandse bedrijven gespecialiseerd in sportinnovatie, zien we een toenemend aantal ondernemers die toch de stap zetten naar de grootste sportmarkt ter wereld met een waarde van ongeveer 170 miljard dollar (35% van de wereldwijde sportmarkt). Met het Wereldkampioenschap voetbal in 2026, georganiseerd door de VS, Mexico, en Canada, en de Olympische Spelen van 2028 in Los Angeles, zal de focus de komende jaren sterk op de VS liggen. Nederland bereidt zich alvast voor op de nieuwe marktkansen die hierdoor ontstaan. Tijdens het ‘Sports in USA Event’ op 11 juni, gehouden in innovatiehub De Titaan in Den Haag, kwamen meer dan 200 ondernemers met internationale ambities samen om meer te leren over deze mogelijkheden.

Het ‘Sports in USA Event’ werd geïnitieerd door diverse organisaties zoals Orange Sports Forum, SportsNL, NL Expo LA/28, de KNVB, en Green Wave, met financiële steun van het ministerie van Buitenlandse Zaken en RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland). Experts van de Amerikaanse markt, afkomstig van verschillende ambassades, consulaten en het Netherlands Business Support Office (NBSO) in Los Angeles waren aanwezig om hun kennis te delen. “Dit netwerkevent was een uitgelezen kans voor ondernemers om te verkennen wat er de komende jaren in de VS en specifiek tijdens grote sportevenementen gaat spelen,” vertelt Ruben Dubelaar van Green Wave.

“Het is fantastisch om de dynamiek van het Nederlandse bedrijfsleven in L.A. en de rest van de VS te zien. Let’s make it happen!”

Reinout Oerlemans – honorair consul in Los Angeles

Lancering NLA

De bijeenkomst markeerde ook de lancering van NLA, een nieuw platform dat zich richt op sociale programma’s, het bedrijfsleven en innovatie in aanloop naar Los Angeles 2028. De Stichting NL Expo LA ’28 heeft hiervoor al veel voorwerk gedaan onder leiding van honorair consul Reinout Oerlemans. In een videoboodschap benadrukte Oerlemans de kansen die er liggen voor Nederland om een sterke positie in de VS op te bouwen.

LEES  Topbaan Alert bij Golazo Media: Word Junior Event Medewerker!

Direct na de inspirerende woorden van Oerlemans werd de nieuwe merknaam ‘NLA’ onthuld. Dit merk zal Nederland vertegenwoordigen in de aanloop naar de Olympische Spelen van 2028. Het platform streeft ernaar krachten te bundelen op het gebied van sport, innovatie, zaken doen en cultuur, en bevordert duurzame samenwerkingen, zichtbaarheid en economische diplomatie gericht op LA2028.

Fysieke hub

Met de introductie van NLA werd ook de komst van de ‘NLA Hub’ in Los Angeles aangekondigd. Deze hub zal vanaf 2026 dienen als een centrale ontmoetingsplek voor zakendoen, cultuur, innovatie en sport. “Het idee is om een fysieke locatie te creëren waar we hopen dat ook het TeamNL Huis onderdak zal vinden,” legt Dubelaar uit, die eveneens betrokken is bij NLA. Hij vergelijkt deze hub met een Nederland-paviljoen tijdens de World Expo. “We willen het beste van Nederland laten zien aan de wereld, vooral in de aanloop naar de Olympische Spelen.”

“De Amerikaanse markt is niet eenvoudig,” benadrukt Dubelaar nogmaals. “Daarom biedt deze bijeenkomst, en de NLA Hub, een prachtige kans om via het Nederlandse netwerk aansluiting te vinden bij andere partijen. De VS is als sportmarkt de grootste ter wereld en biedt enorme mogelijkheden. Als je een onderscheidend product of een unieke technologische toepassing hebt, dan is er een geweldige markt voor je open.” Als voorbeeld noemt hij het Nederlandse bedrijf Sorama, dat technologieën voor fanbeleving ontwikkelt. “Zij zijn al actief in de Intuit Dome, het stadion van het basketbalteam de L.A. Clippers, waar ze met hun technologie kunnen aantonen waar de fans het meest lawaai maken. Zo’n innovatie wordt daar zeer gewaardeerd.”

FC88 is al actief in de VS

Een ander Nederlands bedrijf dat succesvol is in de VS is FC88, dat voetbalshirts recyclet tot sporttassen. Tijdens een paneldiscussie deelde medeoprichter Matthijs Smit zijn ervaringen over het betreden van de Amerikaanse markt. “Je hebt daar echt een persoonlijke introductie nodig van iemand die de markt goed kent. En dan is het een kwestie van voortdurend aan de deur kloppen.” FC88 heeft intussen een productielijn in Californië opgezet en werkt nauw samen met grote clubs zoals de L.A. Rams. “Wij geven een tweede leven aan de iconische shirts van teams. Elk seizoen krijgen teams nieuwe outfits omdat merken nieuwe lijnen uitbrengen, waardoor clubs met oude voorraden blijven zitten. Wij helpen deze clubs om inkomsten te genereren uit deze voorraden door er sporttassen van te maken. Dit initiatief wordt in Amerika zeer gewaardeerd.”

LEES  Griezmann scoort met Kipsta's: Sluit verrassende deal met Decathlon!

“Ik roep bedrijven op: benut de kracht van sporters! Denk na over welke atleet bij jouw missie past en maak het verschil richting L.A.”

Marit Bouwmeester

FC88 heeft bewust voor Californië als uitvalsbasis gekozen. “Clubs daar staan erg open voor onze circulaire oplossing. L.A. is ook de hoofdstad van het duurzaam ondernemen in de VS,” zegt Smit. Met de Olympische Spelen in L.A. voor de deur ziet hij “enorme mogelijkheden” voor zijn bedrijf. “2028 lijkt nog ver, maar de mogelijkheden die er nu al zijn worden onderschat. Ik ben er zelf geweest en je merkt dat men nu al bezig is met de Spelen. Amerikanen denken groots, en voor ons ligt er een enorm zakelijk potentieel, misschien zelfs groter dan in Parijs.”

Legacy van LA2028

Ondanks dat de Spelen van Parijs 2024 al bijna achter ons liggen, blijft de invloed van Parijs ook in de discussies over sport in de VS voelbaar. “Paris raised the bar,” zei de Amerikaan David Francis Jetr. Hij vertelde dat de organisatoren van LA2028 zeer onder de indruk waren van de organisatie in Parijs en voelen nu de druk om te presteren. Dubbelaar merkt ook dat LA2028 gericht is op het verbeteren van de stad na de Spelen. “In Parijs hebben ze een fietsnetwerk van 400 kilometer aangelegd. Dat is de legacy die de Spelen daar achterlaten. L.A. zoekt ook naar dergelijke oplossingen en kijkt daarbij naar Nederland voor inspiratie,” voegde hij eraan toe. Tijdens een sessie over de sociale impact van sport werd Francis gevraagd op welke manieren Nederland kan bijdragen in Los Angeles. “Ik denk aan het creëren van veilige plekken voor jongeren. We hebben in L.A. helaas veel problemen met geweld van gangs waar jongeren ook onder lijden. Daarnaast is mobiliteit een uitdaging vanwege de grote afstanden. Nederland kan misschien helpen om kinderen veilig naar hun sportactiviteiten te brengen?” benadrukte Francis, terwijl hij de impact van topatleten op de samenleving onderstreepte.

LEES  Ajax Zet AI In Tegen Online Haat: Onthult Uniek Wedstrijdshirt

Gebruik sporters!

Aan het begin van het congres gaf olympisch kampioen zeilen Marit Bouwmeester een treffend voorbeeld. Zij erkende dat ze lange tijd dacht “laat mij met rust, ik ben bezig met topsport”, maar voelde uiteindelijk toch de verantwoordelijkheid iets terug te doen voor de maatschappij. “MissieH2 was voor mij een perfect voorbeeld van hoe sport kan worden ingezet voor een groter doel, in dit geval het promoten van waterstof. Daarom zou ik bedrijven willen aanmoedigen om gebruik te maken van sporters! Denk na over welke atleet past bij jouw missie en maak het verschil richting L.A.”

Baukje ter Huurne, Chief Marketing Officer bij NOC*NSF, voegde daaraan toe dat dit ook de kracht van TeamNL weerspiegelt. “De tijd van platte sponsoring is voorbij. We moeten naar een meer maatschappelijke invulling van sponsoring kijken. Het zou fantastisch zijn als we samen met het bedrijfsleven de sport verder kunnen helpen en de top-tien ambitie van Nederland als sportland ook in L.A. kunnen realiseren.”

Vergelijkbare artikelen :

Beoordeel dit bericht

Plaats een reactie

Share to...