In 2004 stonden rocksterren en technogrootheden ineens zij aan zij: U2 liet zich door Steve Jobs overtuigen om hun vergoeding af te ruilen voor… niets.
Met een iPod-specialeditie in de kenmerkende zwart-rode kleuren, exclusieve releases en een digitale verrassing voor miljoenen gebruikers, schreef deze deal geschiedenis.
Zelf herinner ik me nog hoe ik verbaasd was dat de band hun carrière aan een stuk promotiemateriaal hing.
TLDR; de lange geschiedenis van U2 en Apple
De band en het techbedrijf sloegen de handen ineen, van een gratis samenwerking tot een onverwachte iTunes-implantatie. Wat begon als een voorstel om betaald te worden in Apple-aandelen, eindigde in een promotiedeal die Apple vele miljoenen opleverde – terwijl U2 vooral media-explosie oogstte.
Steve Jobs: de oprichter van Apple was een onderhandelingsgenie
In 2004 stelde U2 voor hun werk in ruil voor aandelen uitbetaald te worden. Steve Jobs vond dat idee te gretig en weigerde zelfs het symbolisch afstaan van een klein deel van zijn onderneming. In plaats daarvan liet hij de band tekenen voor een no-budget overeenkomst: U2 zou optreden in Apple-advertenties, hun single “Vertigo” exclusief op iTunes releasen en een zwart-rode specialeditie iPod promoten. Die limited edition werd al snel een gewild collectorsitem en leverde Apple flinke winst op, terwijl U2 vooral profiteerde van de publiciteitsstunt.
2014 / 2025: een nieuw ‘cadeau’ met bijsmaak, 11 jaar later?
In 2014 vulde Apple iTunes ongevraagd met Songs of Innocence, wat veel gebruikers als opdringerig ervaarden. Ook ik ontdekte thuiskomend een album dat ik niet had gekozen. Bono bood zijn excuses aan, maar het vertrouwen was even aangetast.
Nu, in 2025, verschijnt op Apple TV+ de documentaire Bono: Stories of Surrender, als eerste titeldocumentaire in Apple Immersive Video voor Vision Pro. Een nieuwe mijlpaal in een band die blijft bewijzen hoe krachtig de mix van muziek en technologie kan zijn.
Vergelijkbare artikelen :
- In 2007 stond Steve Jobs op het podium met een iPhone die nauwelijks werkte, maar een onvoorzien scenario redde hem
- Afghaanse met groene ogen op haar 50ste: haar verbluffende transformatie
- Bill Gates had het mis: kan Apple de iPod-loze toekomst aan?
- Wetenschappers verklaren waarom genieën elke dag hetzelfde dragen
- Bill Gates voorspelde 20 jaar geleden het einde van de iPod

Femke Jansen is een creatieve redacteur met een passie voor entertainment en cultuur. Ze volgt de nieuwste trends in de amusementsindustrie en deelt haar inzichten op een boeiende manier.