Wereldwijd voetbal zoekt steeds vaker de connectie met bekende Japanse animeseries. Dit varieert van een partnerschap tussen Pokémon en de Indian Super League tot aan samenwerkingen tussen ONE PIECE en Borussia Dortmund, het Naruto-shirt van Real Betis en de banden tussen Liverpool en Internazionale met Blue Lock.
Animeseries zoals Dragon Ball, Pokémon, ONE PIECE en Naruto genieten niet alleen grote populariteit in Japan, hun geboorteland, maar hebben ook een enorme fanbasis wereldwijd. Voor voetbalclubs vormt deze markt een nog relatief onontgonnen gebied, terwijl deze series een grote aantrekkingskracht hebben op Generatie Z en millennials, vooral uit Azië.
Steeds meer clubs en competities beginnen dit potentieel te zien. Zo werd onlangs door de Indian Super League aangekondigd dat Pokémon de nieuwe partner is geworden voor de play-offs van het Indiase kampioenschap, een samenwerking die de competitie meer bekendheid moet geven.
Borussia Dortmund & ONE PIECE
In Dortmund, net over de grens, is er kortgeleden een samenwerkingsverband aangekondigd tussen Borussia Dortmund en de animeserie ONE PIECE. Dit volgt op de Asia Tour van de club in 2024, in samenwerking met Toei Animation, de producent achter ONE PIECE.
Deze samenwerking wordt nu officieel voortgezet. In de aanloop naar de thuiswedstrijd tegen 1. FSV Mainz 05 op 30 maart, worden fans getrakteerd op diverse ONE PIECE-gerelateerde activiteiten. Van 24 maart tot 5 april kunnen fans het populaire ONE PIECE-kaartspel uitproberen in het ‘fanhouse’ van Borussia Dortmund, gelegen naast het stadion. Deze introductiesessies voor het kaartspel worden georganiseerd door Bandai Card Games, de makers van kaartspellen voor vele bekende animeseries. Fans kunnen hier ook direct een kaartenset kopen en op de foto gaan in een fotobooth.
Tijdens de wedstrijd tegen Mainz worden ook op verschillende plekken in het stadion ‘BVB X ONE PIECE’ goodiebags uitgedeeld, inclusief een sjaal, stickers en een exclusieve kaart van het ONE PIECE-kaartspel.
Real Betis Sevilla & Naruto
Onlangs reisde een delegatie van Real Betis voor het tweede achtereenvolgende jaar naar Tokio om de naamsbekendheid van de club in Azië te vergroten. Dit deden zij door een ‘Real Betis Week’ te organiseren in de Japanse hoofdstad.
Onderdeel van deze week was een fotoshoot van Real Betis op iconische locaties in Tokio en een ‘manga contest’, waarbij studenten van Japanse mangascholen het opnemen tegen professionele artiesten om de beste manga cover te ontwerpen met Real Betis als thema. Tijdens deze wedstrijd was ook Kunikazu Toda aanwezig, de schepper van het mangapersonage ‘Ryuji’, die in de serie naar Spanje verhuist en daar in de groen-witte kleuren van Betis speelt. De introductie van Ryuji in het groen-wit betekende ook de doorbraak voor Betis in de manga-wereld.
Bovendien heeft Real Betis een gelimiteerde editie shirt gelanceerd met de animeserie Naruto. Er zijn slechts 845 exemplaren beschikbaar van het shirt waarop Naruto prominent zichtbaar is aan de voor- en achterkant.
Liverpool en Internazionale & Blue Lock
Al eerder, in 2023, ging Internazionale een samenwerking aan met de manga-voetbalserie Blue Lock, waarin de meest getalenteerde aanvallers van Japan deelnemen aan een speciaal programma om de ultieme spits van het nationale team te worden. Deze samenwerking kwam tot uiting tijdens de Japan Tour van de club. De matchday posts op sociale media van Inter waren in de stijl van Blue Lock.
Eind 2024 wist ook Liverpool – dat al sinds 2021 een samenwerking heeft met Blue Lock-uitgever Kodansha – een specifieke koppeling met de serie te realiseren. Door deze samenwerking zullen personages uit Blue Lock nu ook in Liverpool-tenues verschijnen in de serie.
Voor Blue Lock-tekenaar Yusuke Nomura zijn de samenwerkingen met Inter en Liverpool niet zijn eerste ervaring in de echte voetbalwereld. Hij had ook een aandeel in het ontwerp van het thuisshirt van Japan voor het WK 2022. In deze shirts wisten de Japanners verrassend te winnen van voetbalgrootmachten Spanje en Duitsland en zo door te stoten naar de achtste finales. Als het effect van samenwerkingen met animeseries voor voetbalclubs niet alleen zichtbaar wordt in naamsbekendheid en het aantrekken van nieuwe, jonge fans, maar ook in prestaties, zal het niet lang duren voordat meer clubs zich in deze scene zullen begeven.
Credits headerafbeelding: Borussia Dortmund
Vergelijkbare artikelen :
- Laatste Sportmarketing Update: TBWA\Neboko Nieuwe Hoofdsponsor Favela-Club Prazeres United!
- One Piece seizoen 2: releasedatum, cast en details die je niet mag missen
- Heineken sluit megadeal: 10 jaar de Officiële Partner van Ajax!
- Grolsch Veste Blijft: Nieuw Sponsorcontract tussen Grolsch en FC Twente!
- Jingle Balls 2024: Feestelijke Voetbalactie die Je Niet Mag Missen!

Lisa van Dijk is een enthousiaste sportjournalist die haar passie voor sport combineert met haar scherpe pen. Ze volgt zowel lokale sportevenementen als internationale competities.