Maarten legt uit: ‘Bij PwC zetten we ons in om grote problemen aan te pakken, zoals de klimaatcrisis. We hebben specifieke doelen gesteld om onze klimaatimpact te verminderen, aangezien een groot deel van onze uitstoot door mobiliteit wordt veroorzaakt. Ongeveer de helft van onze uitstoot was afkomstig van zakelijke vluchten. We zijn vastberaden om deze uitstoot en de daarmee samenhangende reisafstanden blijvend te reduceren. Dit heeft geleid tot de volgende doelstellingen:
- 50% reductie van CO2-uitstoot in 2030 vergeleken met 2019.
- De resterende uitstoot in 2030 compenseren, zodat PwC in 2030 een ‘netto-nul’ uitstoot heeft.
- 50% minder reiskilometers in 2030 ten opzichte van 2019.
De voortgang van deze doelen wordt jaarlijks gerapporteerd in het jaarverslag van PwC Nederland.’
Initiatieven om vliegkilometers en emissies te verminderen
PwC heeft het niet alleen bij het stellen van doelen gelaten. Vanaf 2018 heeft het bedrijf geleidelijk maatregelen ingevoerd om reiskilometers en uitstoot te verminderen. Maarten vertelt: ‘Klantcontact is cruciaal in ons werk, maar we stellen ons altijd de vraag of een fysieke reis noodzakelijk is. Is een online meeting mogelijk? Of kunnen we de ontmoeting met minder collega’s of minder vaak plannen, zodat we minder hoeven te reizen? Als reizen noodzakelijk is, geven we de voorkeur aan auto of trein. Sinds 2024 is voor alle reizen tot 700 kilometer de trein de standaard, mits de reis niet langer dan zes uur duurt. Je kunt altijd aanspraak maken op een eersteklas treinticket.’
‘Moet er toch gevlogen worden? Dan is goedkeuring van een leidinggevende vereist. We zijn hierin sinds 2024 strikter geworden. Voordat een vlucht wordt goedgekeurd, overwegen we verschillende factoren: is een directe vlucht mogelijk, kun je de trip combineren met ander werk, en reis je met niet meer dan vier personen? Ook moedigen we aan om zoveel mogelijk in economy class te vliegen, behalve bij langere nachtvluchten. Zo beperken we de uitstoot van de noodzakelijke vliegreizen die we nog maken.’
Investeren in technologische vernieuwing
Hoewel volledig stoppen met vliegen geen optie is voor PwC, probeert het bedrijf de luchtvaartsector te helpen transformeren door te investeren in innovatie. Sinds 2022 koopt PwC een hoeveelheid biobrandstoffen in die gelijkstaat aan alle gemaakte vliegkilometers, bekend als Sustainable Aviation Fuel, die vervolgens door leveranciers aan het brandstofnetwerk wordt toegevoegd. Omdat er niet genoeg biobrandstoffen beschikbaar zijn om de gehele luchtvaart te verduurzamen, investeert PwC ook in onderzoeksprogramma’s voor de productie van synthetische kerosine. Bovendien hanteert het bedrijf een interne CO2-prijs. ‘Voor elke ton CO2 die we uitstoten, investeren we honderd euro in reductie, compensatie en innovatie. Deze CO2-prijs maken we ook zichtbaar in projecten, zodat klanten bewust worden van de klimaatimpact van hun zakelijke reizen en daardoor andere keuzes kunnen maken’, zegt Maarten.
Belangrijke succesfactoren voor een duurzaam reisbeleid
Volgens Maarten kunnen andere bedrijven ook aan de slag met een beleid zoals dat van PwC. ‘Minder vliegen kan zowel tijd als geld besparen voor je bedrijf. Het is belangrijk om een sterke business case te maken en deze goed te presenteren. Daarbij is het cruciaal om met het bestuur realistische doelen te stellen die bij het bedrijf passen.’
Maarten benadrukt het belang van een “holistische benadering”. ‘Verwacht niet dat je onmiddellijke resultaten ziet door slechts één maatregel te implementeren. Meerdere maatregelen samen zorgen vaak voor het grootste effect. Sommige maatregelen zullen pijnlijk zijn, terwijl andere juist meer comfort bieden aan medewerkers. Het vinden van een balans is essentieel voor acceptatie. Daarnaast is het belangrijk om te monitoren en handhaven. Pas dan kun je zien of je beleid effectief is. Wij zien dit als een continu proces. We voeren halfjaarlijkse analyses uit en op basis daarvan scherpen we onze maatregelen aan of verhogen we onze communicatie hierover.’
Is deze holistische benadering een stap te ver voor jouw bedrijf? Dan raadt Maarten aan om te onderzoeken wat wel mogelijk is. ‘Het is nuttig om te leren van andere bedrijven en bestaande informatie. Sluit je bijvoorbeeld aan bij een coalitie zoals Anders Reizen. De Vliegwijzer biedt bovendien veel tips en inspiratie van ervaren bedrijven.’