De vrouwelijke nationale voetbalteams presteren beter dan de mannen in het verminderen van hun ecologische voetafdruk tijdens internationale toernooien, zoals het UEFA Europees Kampioenschap.
De teams uit Duitsland, Portugal, België, Frankrijk en Nederland hebben toegezegd om zich aan de UEFA-richtlijnen te houden door binnen Zwitserland met de trein of bus te reizen tijdens het Euro 2025 toernooi. Een soortgelijke eis werd vorig jaar aan de mannenteams gesteld tijdens een toernooi in Duitsland, maar alleen de teams van Zwitserland en Duitsland bevestigden dat zij daadwerkelijk de trein of bus namen.
De grootste klimaatimpact door vervoer
Vervoer is goed voor ongeveer 80% van de totale klimaatimpact van het EK. Hoewel veel van deze uitstoot afkomstig is van de reizen van fans, kunnen de nationale teams een voorbeeldfunctie vervullen voor miljoenen supporters. De Travel Smart-campagne, een initiatief van T&E samen met diverse partners, looft de prestaties van de vrouwenteams in de aanloop naar Euro 2025. Ze dringen er bij de UEFA en de KNVB op aan om de kans te grijpen en verdere stappen te zetten: maak het verplicht voor teams om per trein of bus te reizen naar en in het gastland, als de afstand en reistijd dit toelaten.
Doortastend reisbeleid
Vier scenario’s ontworpen door T&E tonen de impact van een dergelijk beleid. Als alle teams die hun bestemming binnen zes uur per trein kunnen bereiken, dat ook werkelijk doen, zou de teamgerelateerde uitstoot tijdens het toernooi met 15% afnemen. Als de limiet naar tien uur wordt verhoogd, is de daling 32%. Bij veertien uur is dat 50%, en als alle teams behalve IJsland niet zouden vliegen, zou de uitstoot zelfs met 84% verminderen.
‘Een streng reisbeleid waarbij teams verplicht worden om voor bepaalde afstanden of tijdsduren per bus of trein te reizen, is haalbaar. Het Franse team heeft zijn beleid al versterkt en vermijdt vliegreizen voor bepaalde tijdsduren. We zijn hierover in gesprek met de KNVB’, zegt Van Mourik.
Trein als een goede optie
Vier teams (België, Frankrijk, Duitsland en Italië) kunnen hun doel in Zwitserland in minder dan zes uur per trein bereiken. Het Franse team kan bijvoorbeeld in 5 uur en 6 minuten in Sankt Gallen zijn met twee treinverbindingen. Het Duitse team kan van Frankfurt naar Zürich reizen in slechts 4 uur en 12 minuten per trein. Vorig jaar reisde het Zwitserse team ook per trein naar Duitsland, een bewijs dat internationale treinreizen goed mogelijk zijn voor dergelijke evenementen. Het Nederlandse team kan binnen 8 uur en 3 minuten in Spiez zijn, waar hun basiskamp zich bevindt.
Vergelijkbare artikelen :
- Exclusief Interview PwC: Treinreizen Nieuwe Standaard voor Afstanden tot 700 km!
- Toekomst van Voetbal: KNVB Expertise Kenniscongres 2025
- Griezmann scoort met Kipsta’s: Sluit verrassende deal met Decathlon!
- Top Bedrijven Zetten In op Minder Vliegen: Ontdek Wie Ze Zijn!
- Arcadis over Zakelijk Vliegen: Daadkracht en Leiderschap Noodzakelijk!

Sander De Vries is een ervaren journalist met een passie voor duurzaamheid en milieuvraagstukken. Hij combineert zijn journalistieke vaardigheden met een scherp oog voor detail en diepgaande analyses.