De opwinding van de Super Bowl LIX is neergedaald. De grote sportfinale en de commerciƫle hoogtepunten zijn voorbij. Het evenement is niet alleen een sportief hoogtepunt als de finale van het American football-seizoen, maar ook een commercieel festijn met kostbare reclameblokken tijdens de uitzending en de beroemde halftime show. Welk merk heeft het meest effectief gebruik gemaakt van dit wereldwijde sportevenement? Dit artikel duikt dieper in de reclames die werden uitgezonden.
Voor tien van de getoonde commercials tijdens de uitzending werd meer dan 8 miljoen dollar (ongeveer 7,7 miljoen euro) neergeteld. Gezien dit de kostbaarste reclameminuten ter wereld zijn, komt dit voor niemand als een verrassing. Zeker niet als je bedenkt dat de meeste van deze commercials slechts dertig seconden duren. Maar als adverteerder moet je bereid zijn diep in de buidel te tasten. Tenslotte kijken er nooit zoveel mensen tegelijk naar een televisie-evenement als tijdens de Super Bowl. Met 128 miljoen kijkers brak het evenement wederom een kijkcijferrecord, en geen andere uitzending komt zelfs in de buurt van de maanlanding in 1969.
Grote bedrijven sparen kosten noch moeite. De Super Bowl is de plek om te adverteren, en wel op grootse wijze. Dit betekent dat de $8 miljoen extra bovenop de productiekosten van de commercial komen. Ex-voetballer David Beckham en acteur Matt Damon deden zeker niet vrijwillig mee aan de Stella Artois-commercial, en hetzelfde geldt voor acteur Harrison Ford in de Jeep-commercial. Ford maakte gelukkig zelf de grap dat zijn achternaam niet rijmt op het merk dat hij promoot.
De top 10
USA Today (een Amerikaans dagblad en de grootste krant van de VS) organiseert al 37 jaar de ‘Super Bowl Ad Meter’, een ranglijst gebaseerd op beoordelingen van mensen die zich registreren om alle Super Bowl-commercials te bekijken. Deze meter is toonaangevend geworden voor hoe de reclames ontvangen worden. Hier is de top 10 van 2025:
- Budweiser ā “First Delivery”
- Lay’s ā “The Little Farmer”
- Michelob Ultra ā “The ULTRA Hustle”
- Stella Artois ā “David and Dave”
- NFL ā “Somebody”
- NFL ā “Flag 50”
- Bud Light ā “Big Men on Cul-De-Sac”
- Uber Eats ā “Century of Cravings”
- Hellmann’s ā “When Sally Met Hellmannās”
- Pfizer ā “Knock Out”
De paarden van Budweiser
Nummer ƩƩn op de lijst is dus Budweiser. Dit biermerk, onderdeel van Anheuser-Busch (net als Michelob, Stella Artois en Beck’s), wint voor de negende keer de prijs voor de beste Super Bowl-reclame. Het is niet de eerste keer dat een paard de hoofdrol speelt in hun spotje. De zogenaamde Budweiser Clydesdales zijn een groep Clydesdalepaarden die door Anheuser-Busch gebruikt worden voor promoties of reclames. Deze paarden verblijven in een historische stal bij de brouwerij en hebben vooral faam vergaard door hun optredens in verschillende Super Bowl-commercials.
Met Budweiser heeft Anheuser-Busch dus een sterke nummer ƩƩn positie, maar het bedrijf domineert ook de rest van de top tien. Vier van de eerste zeven commercials zijn van merken van Anheuser-Busch, met Michelob op plek drie, Stella Artois op vier en Bud Light op zeven. Dit toont een succesvolle Super Bowl-campagne.
Kiss from a Lime
Een speciale vermelding gaat naar nummer 24 op de lijst. Het frisdrankmerk Mountain Dew lanceerde een bizarre commercial die flink opviel. In het spotje zien we een zeehond met het gezicht van de Britse zanger Seal, die āKiss from a Roseā van Seal zingt als āKiss from a Limeā, refererend naar de smaak van de frisdrank. Volgens Google was dit de meest opgezochte commercial tijdens de uitzending van de Super Bowl. Het is duidelijk dat ook Mountain Dew goed gebruik heeft gemaakt van het enorme sportevenement.
Rake klappen
Opvallend is dat, zoals elk jaar, de commercials weer vol zaten met beroemdheden en humor. Meer dan veertig procent van de Super Bowl-commercials van 2025 koos voor (meerdere) beroemdheden in hun spotje. Toch zien we in de top tien bij minstens vier commercials (1. Budweiser, 2. Layās, 5. NFL en 10. Pfizer) dat een andere aanpak ook succesvol kan zijn. Deze spotjes kiezen niet voor grote namen en eenvoudige humor, maar proberen het publiek meer te raken. Waar het Super Bowl-spektakel zich misschien goed lijkt te lenen voor simpele, grappige spotjes met bekende acteurs of voetballers, kun je met een serieuze, goed vertelde boodschap ā zoals Pfizer doet met de anti-kanker-commercial āKnock Outā ā ook flink indruk maken.
Credits headerafbeelding: Shutterstock / William A. Morgan
Vergelijkbare artikelen :
- Eredivisie Samenvattingen Blijven bij NOS: Zekerheid voor Twee Jaar!
- Heineken sluit megadeal: 10 jaar de Officiƫle Partner van Ajax!
- Voetbal en Anime slaan handen ineen: Ontdek de nieuwste samenwerkingen!
- Grolsch Veste Blijft: Nieuw Sponsorcontract tussen Grolsch en FC Twente!
- De beste verfilmingen van videogames ā films en series die het echt goed doen

Lisa van Dijk is een enthousiaste sportjournalist die haar passie voor sport combineert met haar scherpe pen. Ze volgt zowel lokale sportevenementen als internationale competities.