Logo Nieuwsblad voor Huizen

Europese Commissie geeft groen licht: Schiphol mag krimpen!

maart 25, 2025

Leesduur: over 1 minuut

Schiphol-Mobilitieit-Vliegen
De Europese Commissie heeft de Nederlandse Balanced Approach-procedure bekeken en deze over het algemeen positief beoordeeld, al zijn er enkele aanbevelingen voor verbetering. Vanaf november 2025 zal het aantal vluchten op Schiphol worden beperkt tot 478.000 per jaar. Dit is een significante ontwikkeling voor zowel een betere levenskwaliteit als een schoner milieu. Natuur & Milieu is tevreden met deze vooruitgang, maar wijst ook op de noodzaak van verdere vermindering van vluchten.

Impact op de lokale gemeenschap

Jarenlang heeft Schiphol voor aanzienlijke geluidsoverlast, vervuiling en CO2-uitstoot gezorgd. De goedkeuring van deze maatregelen onderstreept het belang van het verminderen van vluchten om aan geluidsnormen te voldoen. Dit is een overwinning voor de lokale gemeenschap, die lang heeft gevochten voor een gezondere leefomgeving. Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu: “Het is bemoedigend dat de Europese Commissie de noodzaak van vluchtvermindering erkent. Dit is slechts een begin.”

Aandachtspunten van de Commissie

In haar beoordeling heeft de Europese Commissie enkele kritiekpunten geuit. Zo vindt zij dat Nederland niet genoeg rekening houdt met de inzet van stillere vliegtuigen. Verder is er te weinig aandacht voor de bijdrage van privévluchten, medische vluchten en zakenreizen aan de geluidsoverlast. De minister moet deze punten nog adresseren voordat het besluit tot krimp definitief wordt doorgevoerd, maar de streefdatum blijft november 2025. Natuur & Milieu blijft waakzaam over deze ontwikkelingen.

LEES  Exclusief Interview PwC: Treinreizen Nieuwe Standaard voor Afstanden tot 700 km!

Meer actie is noodzakelijk voor echte vooruitgang

Hoewel het oorspronkelijke doel was om de ernstige geluidshinder met 20% te verminderen, heeft de minister dit doel bijgesteld naar 15%. Het aantal vluchten ligt nog steeds aanzienlijk hoger dan de voorgestelde limiet van 440.000. Volgens Natuur & Milieu moet Nederland ambitieuzer zijn om de gezondheidsrisico’s voor omwonenden aan te pakken. Demmers: “Verdere krimp van Schiphol is essentieel om aan de gerechtelijke eisen te voldoen voor de bescherming van de gezondheid van omwonenden tegen vliegtuiglawaai.”

Daarnaast ontbreekt in het besluit van de Europese Commissie een cruciale overweging. De Balanced Approach-procedure richt zich enkel op geluidsvermindering, terwijl Schiphol ook verantwoordelijk is voor aanzienlijke uitstoot van CO2, stikstof en (ultra)fijnstof. Demmers: “We moeten verder kijken dan geluidshinder alleen. Impact op klimaat en gezondheid moet ook meegewogen worden. Daarom pleiten wij voor het vaststellen van milieunormen die, naast geluidsnormen, ook maximale waarden voor CO2- en stikstofuitstoot omvatten. Met deze maatregelen zou verdere krimp logisch volgen.”

Een stap in de juiste richting, maar er is meer nodig

De beslissing rond de Balanced Approach toont aan dat het mogelijk is het aantal vluchten op een grote luchthaven te verminderen als dit in het belang is van de leefomgeving. Dit vormt een doorbraak voor Nederland en kan als voorbeeld dienen voor andere landen. Echter, dit is slechts het begin. In 2026 zal de overheid evalueren of de maatregelen effectief zijn. Natuur & Milieu blijft zich inzetten voor verdere krimp, strenge klimaatdoelen en striktere milieuvoorschriften. “Deze stap bewijst dat Schiphol niet ten koste van alles kan blijven groeien. Het echte werk begint nu. We blijven strijden totdat de Nederlandse luchtvaart binnen de gestelde klimaat- en gezondheidsnormen opereert”, aldus Demmers.

LEES  Meerderheid Nederlanders zoekt pesticidenvrije bloemen: Weten niet waar te kopen!

Vergelijkbare artikelen :

Beoordeel dit bericht

Plaats een reactie

Share to...